Inspirerende voorbeelden van de digitale transformatie

Veel bedrijven houden zich al bezig met het transformatieproces. Om je ervan te overtuigen dat het echt werkt, willen we je een aantal succesverhalen presenteren. We hopen dat je na het lezen van deze blog serieuze stappen zult gaan zetten in het verdigitaliseren van je organisatie.

 

Bijenkorf

Ondanks het sluiten van een aantal winkels in 2014 groeit de Bijenkorf enorm, dit komt mede door de digitale transformatie die het bedrijf is ondergaan. In 2015 had het bedrijf een omzetgroei van 7,4 procent en dat komt niet zomaar uit de lucht vallen.

 

Het warenhuis wilde een Premium Experience opzetten voor haar klanten. Allereerst hebben ze een app gemaakt waarmee online geshopt kon worden en waar alle persoonlijke persoonsinformatie te vinden is. Vervolgens zijn ze gestart met het plaatsen van iBeacons, dat werkt als volgt:


In het begin werd er vooral klantdata opgeslagen op de app via de beacons, maar tegenwoordig biedt de Bijenkorf gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van de data. De beacons pushen een notificatie naar de app over bijvoorbeeld korting op een voor hen geselecteerd product.

 

De Bijenkorf heeft de Omnichannel Award gewonnen voor hun prestaties, daarnaast willen ze blijven doorgaan met het verdigitaliseren van andere processen. In het aankomende jaar willen ze persoonlijke stylisten toevoegen aan het ‘Premium Membership’ klantprogramma om het servicelevel nog meer te verhogen.

 

Wat een paar jaar geleden begon als noodzaak (het sluiten van winkels) heeft voor innovatieve maatregelen gezorgd bij de Bijenkorf. Het laat zien dat het voor iedereen mogelijk is om op zijn eigen manier te starten.

 

Nespresso 

Het volgende voorbeeld is de koffiegigant Nespresso. Het bedrijf is niet alleen goed in het zetten van kopjes koffie, maar laat ook zien hoe je de digitale transformatie moet aanpakken.

 

Het doel van Nespresso is niet veranderd sinds hun oprichting: het bieden van de ultieme koffie ervaring. Wat veranderde is de manier waarop Nespresso technologie heeft omarmd om hun doel te bereiken.

 

Nespresso heeft een speciaal e-commerce systeem ontwikkeld waarmee je via de app eenvoudig producten kan bestellen. Met een aantal taps worden je capsules bezorgd. Bovendien onthoudt het systeem je oude bestellingen, zodat je heel makkelijk een herhalingsaankoop doet:

De herhalingsaankopen zijn slechts het begin van de nieuwe datastrategie richting personalisatie. Nespresso heeft een cloud-based klantsysteem dat alle klantdata synchroniseert over alle platformen (van web- en appbestellingen tot social media en fysieke interactie in Nespresso kiosks).

 

Het systeem personaliseert aanbiedingen voor de specifieke gebruiker op basis van zijn geschiedenis. Denk hierbij aan koffie, nieuwe machines en zelfs evenementen in winkels. Hierdoor voelt de klant zich enorm gewaardeerd.

 

Nespresso is een goed voorbeeld van hoe je de digitale transformatie moet aanpakken. De manier waarop zij hun doelgroep benaderen is duidelijk anders dan de concurrent en dat heeft voor resultaat gezorgd.

 

Disney

In het afgelopen decennium daalde de klanttevredenheid van Disney World bijna jaarlijks. Met meer dan 150.000 bezoekers per dag had het bedrijf een innovatief idee nodig om die tevredenheid omhoog te helpen. De CEO kwam toen met het een plan.

 

Een miljarden investering in een armband bracht uitkomst. Een armband met de naam MyMagic+. Het moest de FastPass+ (reserveringen), MagicBands (hotelsleutel en gepersonaliseerde ervaringen) en My Disney Expierence (een app) combineren.

De armband was een enorm succes. Staat er een lange rij bij een attractie? Dan sturen ze een notificatie dat het in andere gebieden rustiger is. Is een kind jarig? Dan wordt Donald Duck of Mickey Mouse ernaartoe gestuurd voor een uniek verjaardagsfeestje!

 

De klanttevredenheid is flink gestegen sinds de introductie van de armband en ruim 90% van de bezoekers gaf het de beoordeling ‘goed tot geweldig’. De investering was een enorm succes en Disney denkt erover na om nieuwe modules toe te voegen aan de armband om de klant nog meer tevreden te stellen.

 

Voor de transformatie moesten ruim 70.000 werknemers getraind worden. Denk aan het leren van de technologie, het installeren van armband readers op hotelkamers en het plaatsen van scanners op hotels, shops en attracties. Het is duidelijk dat Disney snapt dat werknemers de sleutel van het digitale transformatieproces zijn!

 

Nu jij!

Steeds meer bedrijven beginnen de toegevoegde waarde van het digitale transformatieproces in te zien en dat is een goed teken. Wees niet bang om ermee te starten maar doe dit wel in kleine stapjes. De bovenstaande voorbeelden zijn natuurlijk multinationals die miljarden te besteden hebben voor dit soort projecten, maar het kan natuurlijk ook in het klein.

 

Heb je hulp nodig in het begin met het (op)starten van zo een proces? Of zit je er midden in maar zou je graag eens advies willen hebben van een onafhankelijke partner? 

Bel met Bob Stuur hem een mail

 

 

Download de whitepaper 'Hoe optimaliseer je jouw digitale strategie in 6 stappen?'