5 juni 2015

Inspiratiemomentje: Visual storytelling op het web

ux / design

Storytelling, de meest natuurlijke vorm van communicatie. Een verhaal spreekt de luisteraar aan en zorgt ervoor dat hij de boodschap beter begrijpt en onthoudt. Door middel van storytelling breng je je bedrijf of merk tot leven. Je kunt echter nog een stapje verder gaan met visual storytelling. 

Visual storytelling is hip. Waar staat het precies voor? Je vertelt een verhaal en gebruikt hierbij passende beelden, infographics, animaties en video's. Wanneer je deze beelden, inforgraphics, animaties en video's op het juiste moment inzet, voeg je meer beleving toe aan je verhaal. Dit kan je verhaal enorm versterken.

Visual storytelling dwingt je bijvoorbeeld om naar beneden te scrollen op een website, omdat je wilt weten hoe het verhaal eindigt en wat het voor jou betekent. In deze blog beschrijf ik een aantal inspirerende websites die storytelling naar een hoger niveau weten te brengen. Be inspired!

1. Het leven van kunstenaar Piero Fornasetti 

Aan de hand van een tijdlijn aan de rechterkant van het scherm wordt je al scrollend meegenomen door het leven van Fornasetti. De mooie oude fotografie zet de toon, samen met kleine video-elementjes zoals de grijze lijntjes en spikkels die over het beeld verschijnen. Je gaat als het ware mee terug in de tijd. Fornasettie’s levensverhaal wordt verder geïllustreerd met foto’s van zijn werk en leven en oude kaarten.

Ga naar de website

2. De slag om Waterloo – Franse film

Bij het maken van de film Waterloo zijn ze niet gestopt na het editen van de trailer; ook de website is een streling voor het oog. Naast informatie over de film en cast, is er op de website ook informatie te vinden over de slag om Waterloo. Je kunt de uniformen van beide legers bekijken en bijvoorbeeld het aantal soldaten te weten komen, dat aan beide kanten gevochten heeft. Deze informatie wordt via een infographic weergegeven met prachtige illustraties.

Ga naar de website

3. Mundial Memories

Wie scoorde tijdens de halve finale van het WK in 1958 ook alweer het beslissende doelpunt? Je zal het maar willen weten. Opzoeken op Wikipedia is ongetwijfeld sneller, maar de manier waarop elke WK-wedstrijd op deze site wordt beschreven, voegt nét wat extra's toe. Per wedstijd kun je de opstellingen bekijken en de belangrijkste hoogtepunten op de tijdlijn terugvinden. Natuurlijk vergezeld door foto’s en video’s.

Ga naar de website

4. Aquatilis

Een one-page design voor een onderzoeksteam wat drie oceanen rondreist om onderzoek te doen naar het onderwaterleven en de ontelbare diersoorten die voorkomen. De website neemt je mee de diepte in. Je wordt letterlijk gevraagd om even diep in te ademen. De fotografie is prachtig. De inktvissen, octopussen en zeesterren zwemmen als het ware over je beeldscherm, terwijl op de achtergrond kleine plankton-spikkeltjes voorbij schieten in het diepe duister.

Ga naar de website

5. The Boat

The boat is gebaseerd op een verhaal van Nam Le. De prachtige illustraties geven je het gevoel dat je een stripverhaal leest, maar vooral de animaties van de website brengen het verhaal tot leven. In het eerste hoofdstuk zie je een fragiel bootje door de woeste zee varen, terwijl het regent en onweert. Het lezen van de tekst wordt er niet makkelijker door (helemaal als het bootje bijna omslaat ;-)), waarbij je je nóg beter in kunt leven in de situatie van de hoofdpersoon. Erg knap gedaan. 

Ga naar de website

6. Warsaw Rising

Verhalen met een chronologische insteek lenen zich erg goed voor visuele storytelling. Een mooi voorbeeld is Warsaw Rising. Een website die met oude fotografie en video’s, quotes en infographics het verhaal verteld van Warschau en haar inwoners, in de periode van 1918 – 1939.

Ga naar de website

Pas jij visual storytelling al toe?

Of ben je benieuwd wat W3S voor jou kan betekenen op het gebied van visual storytelling? W3S denkt graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Geschreven door: Tineke de Buck
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.