12 november 2018

Hoe moeilijk kan zoeken zijn?!

ux / design
google

Ergens bedenk je als Product Owner van het project ‘de nieuwe website’ dat er op het backlog ook een zoekfunctie moet komen. "Zo moeilijk kan een zoekfunctie toch niet zijn" vraag je je af…

Online aandrachtsspanne

De online aandachtsspanne is inmiddels tot een minimum gereduceerd. Het is seconden werk geworden, een artikel uit 2015 op o.a. bright.nl schrijft over een onderzoek dat een goudvis inmiddels een langere aandachtsspanne dan de mens heeft.

Iets verder zoeken brengt mij echter bij een artikel van Brainwash waarin ze dit weer tegenspreken. Ik denk dat we wel mogen aannemen dat de aandachtsspanne in seconden is uit te drukken en dat een online bezoeker zo snel mogelijk bij zijn of haar informatie wil komen.

Ben je er nog?

Een groot deel is denk ik al afgehaakt, dus ik zal proberen duidelijk te maken waarom ik een relatie leg tussen een aandachtsspanne en de zoekfunctie.

De fout die veel Product Owners maken bij het denken aan een zoekfunctie, is de zoekfunctie te zien als een noodzaak. ‘Het hoort er nou eenmaal bij’. Bij een zoekfunctie wordt vaak gedacht dat het een functie betreft om de veelheid aan online content goed te kunnen doorzoeken. Bij het ‘oude’ zoeken stond de content namelijk centraal. De grote bak met informatie waarin gezocht kon worden. Je moest eerst een aantal criteria opgeven voordat een resultaat tevoorschijn kwam. Criteria als bijvoorbeeld een datumrange, geografische afbakening of andere eigenschappen. Pas na het opgeven van alle vereiste criteria kwam een resultaat tevoorschijn. De tijd die het kost om tot een resultaat te komen was relatief lang, en genoeg online bezoekers zijn allang afgehaakt omdat ze niet snel genoeg een resultaat eruit kunnen halen.

Resultaat VS de weg ernaartoe

Als je de gebruiker centraal zet kom je tot een andere redenatie. Een goede zoekfunctie zit niet in het resultaat. Een goede zoekfunctie zit in de weg er naartoe.

Het zoeken is getransformeerd waarbij er sneller een resultaat getoond wordt. Want voor iemand met een korte aandachtsspanne, is een tussentijds resultaat beter dan geen resultaat. Dat kan je doen op verschillende manieren en in dit blog beschrijven wij er twee;

  • Uitfilteren

Begin met een groot aanbod aan informatie, en zorg met een intuïtieve filter dat het aanbod steeds minder wordt bij het uitfilteren. Dat geeft de gebruiker direct resultaat als 1 criteria wordt aan- of uitgevinkt. Dit principe hebben wij o.a. toegepast bij de Vrije Academie. Hierbij kan de gebruiker het ruime aanbod doorzoeken door slimme filters: https://w3s.nl/ons-werk/vrije-academie/

  • Suggestieve search

Een zoekfunctie kan je ook meer op de voorgrond laten verschijnen en je daarmee als organisatie open en dienstbaar opstellen. Voor NIBC Bank in Den Haag hebben wij Hypinvest zo ingestoken. De zoekfunctie is direct beschikbaar en bij iedere letter of ieder cijfer die je intypt past het zoekresultaat zich aan: https://w3s.nl/ons-werk/hypinvest/

 

Kortom, mensen hebben een steeds kortere aandachtsspanne en willen steeds sneller bij hun informatie komen. Dit biedt enorm veel kansen voor organisaties en wij helpen je graag om deze kansen verder te benutten. Neem gerust contact op via info@w3s.nl of door te bellen met 010 - 270 0333 als je hier meer over wilt weten.

Geschreven door: Bob Timmers
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.