Hoe kies ik het geschikte internetbureau

Veel bedrijven kiezen ervoor om hun website of app te laten bouwen door een internetbureau. De reden hiervoor: het bouwen van een website is complex, vooral een uitgebreide website met diverse koppelingen en extra’s. Om zo’n website te bouwen is veel kennis nodig, die 99% van de bedrijven niet bezitten, daarom gaan ze op zoek naar een internetbureau.

Een internetbureau kiezen is lastig. Er komen steeds meer aanbieders op de markt, die een andere kijk hebben op het oplossen van je probleem. Het is lastig om het geschikte internetbureau te kiezen dat past bij jouw bedrijf. Daarom hebben we een aantal punten opgesteld die doorslaggevend zijn bij het kiezen van een internetbureau. 

Voordat je begint met het zoeken naar de perfecte partij, is het belangrijk om een goede website briefing te schrijven. Lees in onze whitepaper waarom het ontwikkelen van een website briefing zo belangrijk is.

Download hier het whitepaper

 

 


Is het een ‘match’?

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen: matcht het internetbureau met ons bedrijf? Bij het bezoek van hun website heb je al een bepaalde reactie: Wekt het internetbureau vertrouwen op? Het is heel belangrijk dat je met een goed gevoel het proces in gaat. Het heeft geen zin om het beste en meest professionele en gespecialiseerde internetbureau te kiezen, als je je er niet goed bij voelt.

Erachter komen of het een match is kun je doen door hun website te bekijken, dit is het uithangbord van hun bedrijf. Daarnaast is het goed om naar de portfolio van website die het internetbureau gebouwd heeft te kijken. Zo krijg je een beter beeld bij het werk dat ze opleveren.

Ervaring is key

Een internetbureau met ervaring geeft meer vertrouwen. Al betekent dit natuurlijk niet dat je het oudste internetbureau moet kiezen omdat die zoveel ‘ervaring’ hebben. Ervaring slaat vooral op de projecten die ze al hebben gedaan. Als je bedrijf een website met complexe koppelingen wil laten bouwen, is het goed om te weten dat het internetbureau hier al ervaring mee heeft gehad.

Ervaring geeft ook een fijner gevoel van samenwerken, bovendien hebben ervaren spelers meer kennis in huis. Vaak hebben de grotere en meer ervaren internetbureaus specialisten in huis. Het specialisme zorgt voor een soepelere doorloop van projecten.

Werkwijze

Het bouwen van een website is een proces, daarom is het belangrijk om te vragen aan het bureau wat hun werkwijze is. Hoe pakken zij een project aan? Softwareontwikkeling kent veel verschillende methoden zoals de watervalmethode of de SCRUM-methode:


Het kan zijn dat de werkwijze van een internetbureau niet past binnen je organisatie, in dat geval moet je de optie evalueren en bepalen of de partij nog wel geschikt is. Ben je niet bekend met de bepaalde softwareontwikkelingsmethoden, dan is het handig je van tevoren in te lezen!


Stel selectiecriteria op

Bepaal voordat je gaat zoeken naar de geschikte kandidaten de belangrijkste selectiecriteria. Voor de een is de prijs het belangrijkst, terwijl de ander meer gaat voor design. Stel de 5 belangrijkste criteria op, zodat je je hierop op kunt focussen.

Natuurlijk zijn deze selectiecriteria niet bindend, het kan zijn dat een bureau goed bij je past terwijl hij niet voldoet aan bepaalde eisen. Communiceer dit naar de desbetreffende partij, misschien kom je er onderling wel uit. De criteria zijn de leidraad in je zoektocht.

Een gebruiksvriendelijk CMS

Als de website er uiteindelijk staat is het belangrijk dat je deze eenvoudig kan vullen en klaar kan maken voor gebruik. Een goed Content Management Systeem helpt hierbij. Elk internetbureau gebruikt een ander, zoals Umbraco, Wordpress of Drupal.


Probeer meer informatie te vinden over de verschillende CMS die er bestaan. Bij het zoeken naar een geschikte kandidaat is het belangrijk om te vragen naar hun motivatie waarom ze een bepaald CMS hebben gekozen. Iedere internetbureau heeft namelijk met een reden voor een CMS gekozen!


Online Marketing

Een website laten bouwen is tegenwoordig niet voldoende meer. Steeds meer aanvullende zaken als online marketing worden belangrijk. Inzicht krijgen in hoe je meer websitebezoekers krijgt is essentieel. Informeer naar de mogelijkheden qua online marketing bij het internetbureau.

Als je zelf al marketeers in dienst hebt, overweeg dan alsnog te informeren naar de online marketing mogelijkheden. Vaak hebben zij kennis die je team misschien mist. Zorg ervoor dat jullie elkaar aanvullen!

Lijkt het je leuk om te sparren of wil je graag meer informatie?

Bel met Anouk Stuur haar een mail

 

Download de Groeigids

En ontdek hoe je jouw huidige digitale propositie kunt bepalen, wat de potentiële groeistrategieën zijn én hoe je deze kunt toepassen.