17 mei 2017

Het opzetten van een Google Shopping campagne

google

Zie jij ook steeds vaker plaatjes langs komen van producten als je ergens naar zoekt in Google? Deze komen vanuit de zogenoemde Google Shopping campagnes. Heel veel retailers zijn ermee aan de slag gegaan. Vandaag wil ik laten zien hoe je zelf zulke advertenties kan plaatsen.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping biedt retailers de mogelijk om hun producten te promoten met afbeelding en prijs in plaats van ‘alleen’ tekst en uitleg. Voor organisaties die fysieke producten verkopen is dit veel effectiever. De bezoeker heeft het gevoel echt aan het winkelen te zijn. De beleving is beter.

Kort gezegd: Google Shopping is een tabje in Google. In het tabje worden advertenties van producten weergegeven op basis van het gebruikte zoekwoord. Hieronder een voorbeeld:

De advertenties komen niet alleen naar voren als je het Google Shopping tabje bezoekt, maar ook in de zoekmachine zelf. Bijvoorbeeld als je op ‘televisie’ zoekt:

 

Het is mogelijk dat de Google Shopping-resultaten boven de ‘gesponsorde’ resultaten tevoorschijn komen in plaats van ernaast.

Hoe start ik met Google Shopping?

Je moet de volgende stappen zetten om ervoor te zorgen dat je Shopping advertenties weergegeven worden:

  1. Productfeed opzetten. In de product feed staat alle informatie over de producten. Het is belangrijk dat deze feed volledig is, anders worden je advertenties geweigerd door Google Merchant Center.
  2. Google Merchant Center account aanmaken. Dit is de plek waar je je product feed upload en checkt op fouten. Uiteindelijk koppel je de geüploade product feed in Google Merchant Center aan Google AdWords.
  3. Google Shopping campagne aanmaken in AdWords.Zodra de koppeling is gemaakt, kan je campagnes aanmaken in AdWords op basis van de geüploade product feed.

Product feed opzetten

De product feed is een feed met hierin alle benodigde informatie per product. Er zijn verschillende manieren om je product feed te beheren:

  • Een tekst (.txt) bestand
  • Een XML (.xml) bestand

De tekst bestandjes worden vaak gebruikt door kleine organisaties omdat dit niet zo ingewikkeld is. Product feeds in .txt-bestanden worden vaak gemaakt in programma’s als Excel of Google Sheets.

XML’s worden opgesteld door organisaties die veel verschillende producten willen verkopen of product feed willen koppelen met hun eigen database. De XML wordt automatisch geüpdatet zodra er nieuwe producten aan toegevoegd worden. De XML hoeft dus maar eenmalig geconfigureerd worden.

Feed opstellen

Zodra je hebt bepaald welke manier voor jouw organisaties het beste is ga je aan de slag met het opstellen van de feed. Zorg ervoor dat je specifieke productgroepen bij elkaar zet, zodat je deze later eenvoudig in een aparte advertentiegroep kan zetten.

Als voorbeeld gebruiken wij een product feed die wordt beheerd door middel van een tekst (.txt) bestand. Mocht je een product feed willen opstellen met XML, dan is de configuratie iets anders.

Kies de producten die je wilt gebruiken voor de campagne en zoek vervolgens de volgende productspecificaties erbij:

  • ID
  • Titel
  • Beschrijving
  • Link webpagina
  • Beschikbaarheid
  • Prijs
  • Link naar afbeelding
  • MPN
  • Merk

Dit zijn de vereisten voor het opstellen van een product feed. Het is altijd goed om aanvullende informatie te geven als je deze voorhanden hebt.

Let op: bij producten als kleding is er meer aanvullende informatie noodzakelijk zoals geslacht, prijs, maat etc. Check deze link om te zien aan welke voorwaarden je moet voldoen.

Zodra je al deze gegevens hebt ingevuld is het goed om in te zoomen op specificaties zoals titel en beschrijving. Hier worden producten op gevonden. Het is belangrijk hier extra aandacht te geven, zodat je producten gevonden worden op de zoekwoorden die je in gedachten hebt.

 
Voorbeeld van een product feed in Google Sheets

Als de product feed af is, upload de deze in Google Merchant Center.

Google Merchant Center

Nu je een product feed hebt opgesteld is het tijd om aan de slag te gaan met Google Merchant Center. Maak een account aan en claim je eigen domein. Mocht je niet precies weten hoe je dat moet doen, check dan even deze link. Koppel vervolgens je AdWords account.

Nu gaan we de product feed registreren en uploaden. Doe dit door te gaan naar ‘Feeds’ en op het grote plusje te klikken. Vul vervolgens de juiste gegevens in:


Wij gebruiken als voorbeeld een ‘Test Feed’

Kies de input methode en volg de stappen. Wij hebben als voorbeeld een Google Sheet bestand gekozen. Zodra je alles hebt geconfigureerd kun je de product feed uploaden:

Ga naar de aangemaakte product feed en haal hem op (door op Fetch Now’ te klikken). Wacht eventjes totdat hij alle gegevens heeft opgehaald.

Nu kun je checken of je product feed klaar is om gecreëerd te worden als Google Shopping campagne. Google heeft strenge voorwaarden waar producten aan moeten voldoen, dus het kan voor komen dat je het een en ander moet aanpassen. Zoals wij bij onze test feed:

Wij moeten dus andere URL’s toevoegen aan de product feed. Zodra je deze issues hebt verholpen kun je de feed koppelen aan een Shopping campagne!

Shopping campagne aanmaken in Adwords

Het aanmaken van een Shopping campagne gaat hetzelfde als bij een normale campagne. Voeg een nieuwe campagne toe:

Zorg ervoor dat je Google Merchant Account gekoppeld is aan AdWords, anders is het niet mogelijk om je product feed op te halen.

Target de campagne zoals alle andere. Gebruik advertentiegroepen als je verschillende productengroepen hebt en voeg locaties toe als dit nodig is. Google Shopping campagnes zijn hetzelfde als je andere campagnes in AdWords. Maak de campagne actef!

Zo, nu heb je alle stappen gezet en een eigen Google Shopping campagne opgesteld en gelanceerd. Goed gedaan!

Hulp nodig?

Kom je er niet helemaal uit en heb je hulp nodig bij het opstellen van jouw Shopping Campagne? Geen zorgen, wij helpen je. Bel ons even via 010-2700 333 of stuur mij even een mailtje!

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.