23 maart 2017

Haal meer uit je webshop met Google Enhanced E-commerce

google

De Google Enhanced E-commerce module binnen Google Analytics is een onmisbare tool voor iedere webshop. Het platform registreert iedere transactie en zorgt ervoor dat retailers inzicht krijgen in het gedrag van de gebruikers en de winstgevendheid van online kanalen. In deze blog leggen we kort uit, waaruit Enhanced E-commerce bestaat.

E-commerce overzicht

Het dashboard van de Enhanced E-commerce module is het overzicht, waarin alle gegevens netjes staan genoteerd. Denk hierbij aan opbrengst, e-commerce-ratio en bestelwaarde:

Het overzicht helpt de retailer met het in kaart brengen van de prestaties van de webshop. Door het gebruik van de tijdlijn in Google Analytics kan ook gekeken worden naar de ontwikkeling van de transacties over een langere periode. Zo kan je conclusies trekken over het stijgen of dalen van transacties, omzet en afzet en welke verklaringen daarvoor zijn.

Winkelgedraganalyse

De winkelgedraganalyse bestaat uit een rapportage van het winkelgedrag en het betaalgedrag. In de analyse van het winkelgedrag wordt de hele funnel weergegeven van het aantal sessies tot en met het aantal sessies met daadwerkelijke transacties.

De analyse tracked de bezoeker van hun eerste websitebezoek tot het uitvoeren van een transactie. Zo kan je dus iedere stap binnen het aankoopproces analyseren. Verlies je veel potentiele kopers na het toevoegen van producten aan het winkelmandje? Dan is dat wellicht de beste plek om te beginnen met optimaliseren van je e-commerce proces. De data wordt nog verder uitgesplitst tussen nieuwe en terugkerende bezoekers.

De funnel loopt in dit geval van ‘Winkelmandje’ tot aan ‘Bevestiging aankoop’. Het is ook mogelijk om bij specifieke stappen extra informatie toe te voegen zoals betaalmethode bij ‘Afrekening’. Uit deze gegevens kan geconcludeerd worden dat de meeste bezoekers afhaken bij afrekening, dit kan komen door het gebrek aan bepaalde betaalmethoden.

Productprestaties

De productprestaties laat de opbrengsten, aantal unieke aankopen en hoeveelheden van alle verkochte producten zien. Zo krijg je inzicht in de best presterende producten. Je vindt hier ook informatie als de gemiddelde afzet per transactie en gemiddelde omzet.

Verkoopprestaties

Geeft de prestaties weer van specifieke transacties die zijn gemaakt en het totaal van alle verkopen. Het helpt met het creëren van een beeld van hoe de gemiddelde bestelling verloopt. Daarnaast is er een tijdlijn die de ontwikkeling van de opbrengsten weergeeft.

Productlijstprestaties

Hoe vaak is een product weergegeven? Bijvoorbeeld op de productpagina of relevante producten selectie. Het laat daarnaast ook het aantal klikken, CTR en de toevoegingen aan winkelwagentje zien. Het is een enorm handige tool om te zien waar veel op geklikt wordt, maar uiteindelijk weinig verkocht. Dit kan betekenen dat het product te duur of voldoet aan de verwachtingen.

Marketing

De marketing is opgedeeld in interne promoties, kortingsbonnen en partnercodes. Webshops die banners en advertenties op hun eigen webshops weergeven kunnen gebruik maken van deze interne promoties. Het laat de effectiviteit en invloed van deze acties zien op de opbrengsten.

Kortingsbonnen is voor bedrijven die dit hanteren in hun beleid. Het laat de verhouding zien tussen het gebruik van de verschillende bonnen. Kortingsbonnen worden nog onderscheiden door bonnen voor producten en bonnen voor transacties. De partnercodes zijn voor webshops met meerdere (partner)merken onder de eigen naam.

Enhanced implementatie

Heb jij een webshop en ben je op zoek naar een platform dat helpt met het analyseren van alle verkoopgegevens? Overweeg dan Enhanced E-commerce van Google te gebruiken. Het biedt een breed scala aan mogelijkheden.

Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt over de implementatie. Wij hebben veel ervaring met de implementatie, waarin we nauw samenwerkten met onze klanten en willen je graag helpen bij het inzichtelijk maken van de online salesfunnel.

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.