2 maart 2017

Gratis perfecte rapportages maken met Google Data Studio

google

Met Google Data Studio visualiseer je de meest relevante data in overzichtelijke (gratis) rapportages. Je kan in Data Studio schitterende dashboards creëren en vervolgens eenvoudig delen met je collega's. 

In oktober 2016 heeft Google de tool Data Studio gelanceerd. Sindsdien zijn wij fan van het datavisualisatie programma dat onderdeel uitmaakt van de Google 360 suite. Wij delen onze kennis graag en geven je gratis advies voor het maken van je dashboards.

Hoe werkt Google Data Studio?

Google heeft de Data Studio tool ontwikkeld als alternatief voor de verouderde Google Analytics dashboards. In de Data Studio kun je data (vanuit verschillende bronnen) omzetten in zelf gemaakte rapportages. De dashboards kan je eenvoudig delen via e-mail of een link. Hierbij kan je ook aangeven of personen het dashboard wel of niet kunnen aanpassen.

In Data Studio zijn vanzelfsprekend alle Google producten eenvoudig als databron te koppelen. Daarnaast kunnen onder andere YouTube, SQL, DoubleClick en eigen bestanden (zoals Excel) als databron worden toegevoegd. De belangrijkste en door ons meest gebruikte databronnen zijn:

  • Google Analytics
  • Google Adwords
  • Google Search Console
  • YouTube Analytics

In vergelijking met andere datavisualisatie tools is het een tekortkoming dat Data Studio niet meer databronnen kan integreren. Geckoboard heeft bijvoorbeeld meer integratiemogelijkheden, maar is in tegenstelling tot Google Data Studio niet gratis!

De data uit al deze verschillende bronnen kan je gebruiken om grafieken, diagrammen en tabellen te creëren. Hierdoor kan je bijvoorbeeld in 1 oogopslag zien welke AdWords campagnes de meeste traffic naar je website genereren. 

Hoe ziet Data Studio eruit?

De rapportages zijn een flinke verbetering ten opzichte van de dashboards in Google Analytics of Google AdWords zelf. Je kan het dashboard geheel naar eigen wens inrichten en hierbij ook je huisstijl en logo gebruiken voor de rapportages. 

Hieronder een voorbeeld van een standaard AdWords rapportage in Data Studio:

 

Zoals je ziet is het dashboard fraai vormgegeven en biedt het een duidelijk overzicht van de algemene AdWords resultaten van de afgelopen periode. Het mooie aan de Data Studio is dat lezer zelf de datum naar wens kan aanpassen en zo een bepaalde ‘range’ kan bepalen.

Een voorbeeld van het Analytics dashboard:

Het standaard Analytics rapport in Data Studio is qua design heel anders dan de AdWords rapportage. Beide ontwerpen laten de diversiteit aan mogelijkheden in het design goed zien!

Wat kun je er precies mee?

De rapportages in het dashboard gebruiken we bij W3S en een aantal klanten om de prestaties van de website en campagnes te volgen. In Google Analytics en AdWords kan je al snel 'verdwalen' in de hoeveelheid data die beschikbaar is. Door middel van het dashboard in Data Studio focus je automatisch op de meest relevante data. In vergelijking met de standaard rapportage in Analytics of AdWords biedt Data Studio veel meer mogelijkheden qua eenvoud, gebruiksvriendelijkheid en design. 

Google Data Studio is voor marketeers ideaal om de resultaten van campagnes te visualiseren tijdens meetings. De rapportages zijn eenvoudig te delen en kunnen een duidelijk overzicht aan je baas of management geven.

De Data Studio is eenvoudig in haar opzet en verschilt qua usability niet veel van andere Google programma’s. Zie hier het voorbeeld van ons eigen Google Analytics overzicht in Data Studio:

Zoals je ziet is dit weer een heel ander design dan de twee bovenstaande voorbeelden. 

Wij helpen graag!

Wil jij ook een rapportage gemaakt op basis van jouw wensen en behoeften? Neem contact met ons op en ontvang gratis advies! Bespreek jouw KPI's met ons in een telefonisch gesprek en daarna gaan we direct aan de slag om een schitterende rapportage voor je te maken.

Geschreven door: Stefan Molenaar
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.