29 juni 2016

Gebruik statistieken om je SEO te verbeteren

seo

SEO is veelomvattend, kost tijd en voegt vaak pas op de middellange termijn waarde toe. Maar als je een succesvolle strategie volgt, dan zal je merken dat de natuurlijke resultaten in een zoekmachine een van de meest lucratieve kanalen is die je als marketeer tot je beschikking hebt.

Het sturen van SEO inspanningen in de juiste richting en op het juiste onderdeel is de sleutel tot succes. Dat is ook precies waar het meestal fout gaat.

Wij krijgen regelmatig de vraag van klanten of we mee willen denken met hun SEO strategie. Een terugkerende ‘quick win’ in dat soort situaties is het monitoren van de SEO performance. Door rekening te houden met een aantal aandachtspunten kan je, ook als er nog niet direct resultaten zichtbaar zijn, wel hele goede SEO beslissingen nemen die op termijn van enorme toegevoegde waarde zijn.

Analytics tracking

De meest voorkomende vraag: ‘We hebben net een hele nieuwe artikelensectie toegevoegd aan onze website. Nieuw ontwerp, allerlei content toegevoegd, maar we merken helemaal niets van betere zoekmachineresultaten of een stijging in het zoekverkeer.’

Controleer in dat geval eens of de trackingcode wel correct is geïmplementeerd. Vaak is de webdeveloper vergeten de trackingcode toe te voegen in de nieuwe template.

Staat de trackingcode niet op een pagina? Dan worden geen gegevens opgeslagen. Het kan dus zo zijn dat jouw nieuwe sectie op de website, speciaal ontwikkelt voor je SEO content strategie, helemaal niet wordt gemeten. Dan trek je natuurlijk al snel de conclusie dat jouw SEO plan niet werkt, terwijl in werkelijkheid de situatie wellicht heel anders is.

Twijfel je of een pagina wordt gemeten? Gebruik dan een tool als GA checker om het te verifiëren.

Filters toepassen

Jouw website wordt niet bezocht door de perfecte doelgroep. Ook zoekmachine robots en mensen met spamdoeleinden zijn frequente bezoekers. In sommige gevallen kan dat zelfs oplopen tot meer dan 30% van het totale verkeer aan jouw website. Dat is dus een enorme hoeveelheid data die zorgt voor vertroebeling en de kwaliteit van je statistieken ernstig verlaagt, zo niet volledig onbruikbaar maakt.

Gelukkig kan die vertroebeling door middel van filteringopties tot praktisch nul worden gereduceerd, zodat je zeker bent dat de SEO statistieken helemaal correct zijn en je gefundeerde SEO beslissingen kunt nemen. Download hier onze whitepaper over hoe je dat kan aanpakken.

Conversie-attributie

Een felbevochten onderwerp. Attributie betekent dat, op het moment dat een conversie op de website plaats vindt, de ‘credits’ worden toegevoegd aan één of meerdere touchpoints die hebben geleid tot die conversie. Zo kan je onder andere het succes meten van een bepaald kanaal in de customer journey en in sommige gevallen ook de return on investment (ROI) van de individuele kanalen in kaart kunt brengen.

Voorbeeld:
Een bezoeker, die via een advertentie op de website is gekomen, vult een offerteaanvraagformulier in. Die aanvraag heb je dus aan de advertentie te danken en de conversie wordt daaraan gekoppeld, zodat je kunt zien wat de advertentie bijdraagt aan het succes van de website.

Maar wat te doen als de customer journey bestaat uit meerdere touchpoints? Misschien komt hij wel binnen via de zoekmachineresultaten, vertrekt en klikt vervolgens op een remarketing banner, voordat hij het formulier invult. Welk kanaal krijgt dan het succes toegewezen? De Google resultaten of de remarketing campagne? Of misschien wel allebei een beetje?

Men gebruikt verschillende attributiemodellen. Ze hebben allemaal voor- en nadelen. Wat belangrijk is, is dat je weet welk attributiemodel in jouw Analyticspakket wordt gebruikt. Het kan heel goed zijn dat jouw SEO efforts een enorm conversie verhogende werking hebben als eerste touchpoint binnen een lange customer journey, maar dat dit niet zichtbaar is omdat alle ‘credits’ voor conversies worden toegewezen aan het laatste contactmoment.

Definiëren van kanalen

Wat nog wel eens fout gaat, is dat betaalde zoekresultaten in web analytics terechtkomen als ‘natuurlijke’ resultaten. De reden daarvan is dat de kanalen niet goed zijn gedefinieerd.  

In Google Analytics is een directe Adwords integratieoptie. Daarmee maak je een duidelijke splitsing tussen betaald- en organisch zoekverkeer van Google. Waar het vaak fout gaat zijn de resultaten van zoekmachine Bing. Die resultaten komen vaak binnen als natuurlijk verkeer, terwijl ook betaalde Bing Ads campagnes worden ingezet. Daardoor is er geen onderscheid tussen organisch en betaald verkeer en dat vertroebelt de resultaten.

Ditzelfde kan ook een rol spelen met Google zoekverkeer als Google Adwords niet is gekoppeld met Google Analytics of er een alternatief analytics pakket wordt gebruikt.

Interne zoekresultaten

De meeste analytics pakketten maken het mogelijk om het interne zoekverkeer te meten op je eigen website. Vaak wordt hier geen gebruik van gemaakt. En dat is vreemd, want deze bron is een van de beste raadgevers als het gaat om het in kaart brengen van het zoekgedrag van jouw doelgroep. Hier kom je erachter waar websitebezoekers naar op zoek zijn en in hoeverre jij voorziet in die informatiebehoefte.

Conversie tracking

Het verzamelen van data is niet zo moeilijk. Kies een analytics pakket, implementeer de trackingcode op je website en de statistieken komen je tegemoet.

Wat nogal eens achterwege blijft, is het interpreteren van die data. Doelen ontbreken en zonder doelen kan je geen conclusies trekken of performance meten.

Een doel kan van alles zijn; het invullen van een formulier, een online aankoop, een social like of een bepaald aantal bezoeken op een pagina. Het maakt niet uit, maar je hebt doelen nodig om gegevens te interpreteren.

Zorg dat je eerst het doel (of de doelen) van jouw SEO inspanningen formuleert en vertaal deze in meetbare KPI’s in je statistiekenpakket. Maak een nulmeting en kijk periodiek naar de veranderingen. Gaat het vooruit? Of achteruit? Waar moet je bijsturen en wat gaat beter dan gedacht? Op die manier kan je gericht sturen en prioriteiten bepalen voor het verdelen van kosten en tijd.

Geschreven door:
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.