Empathy Map Canvas: Dit is het en zo vul je hem in!

Om je doelgroep beter te leren kennen, maken wij gebruik van de Empathy Map Canvas. Aan de hand van de Empathy Map stel je de juiste kritische vragen over jouw persona zodat je de waarde propositie van jouw organisatie beter kan formuleren.

In deze blog leggen we je graag uit hoe je de empathy map invult, geven we je een uitgebreid empathy map voorbeeld én bieden we je een gratis Empathy Map Template aan! Zo kun je meteen aan de slag gaan.

Wat is de Empathy map canvas?

De empathy map is een handig hulpmiddel om je persona’s beter te leren kennen. Het helpt je om de omschrijving van je persona te formuleren en op basis daarvan beslissingen te nemen. Je gebruikt een empathy map dan ook wanneer je de behoeften van jouw klant in kaart wilt brengen.

 

Wanneer wij starten met een nieuw online project kijken we altijd naar de doelgroep van onze opdrachtgevers. Als ze nog geen persona’s hebben geformuleerd, helpen we zie hierbij. Aan de hand van de verschillende ersona’s en Empathy Maps kunnen we online projecten realiseren die van waarde zijn voor de doelgroep.

 

Empathy Map Template

Op basis van de verschillende sessies die wij hebben gehad met klanten hebben wij een handig template gemaakt die je hier gratis kan downloaden. Ons template biedt een overzichtelijk canvas die je als basis kan gebruiken tijdens (online) brainstormsessies. Je kunt hem achter je computer invullen maar ook uitprinten en aan de slag gaan met memoblaadjes tijdens brainstormsessies.

Empathy map invullen

Nu je weet wat de Empathy Map Canvas is én het template hebt gedownload, kunnen we beginnen met de Empathy Map invullen.

Tip voordat je begint: vul hem gezamenlijk in met je collega’s tijdens een creatieve brainstormsessie.

 

Omschrijving persona

Start met een omschrijving van de persona. Maak het zo persoonlijk mogelijk door jouw persona een naam te geven, kenmerken op te noemen en de situatie te schetsen waar de persona in zit.

Think & feel

Zodra je weet wie de persona is, kun je kijken naar de gedachten en gevoelens die jouw persona heeft. Stel jezelf de volgende vragen. Waar denkt de persona aan? Wat zijn de drijfveren van jouw persona? Waar wordt jouw persona gelukkig van? En wat voelt jouw persona?

See

Probeer ook te achterhalen wat jouw persona in zijn of haar omgeving ziet. Afhankelijk van jouw doelgroep probeer je te kijken naar de werkomgeving, gezin situaties, sociale contacten, etc. Maar kijk ook naar kansen die jouw persona graag aan zou willen grijpen.

Hear

Wat hoort jouw persona in zijn of haar omgeving? Denk aan vragen en opmerkingen die jouw persona krijgt van klanten en collega’s op werk of vanuit zijn gezin. Afhankelijk van jouw producten/dienstenaanbod kun je dit zo breed mogelijk trekken. Zolang het maar input is vanuit een relevante omgeving.

Say & Do

Nu je gekeken hebt naar de gevoelens en de invloed van de omgeving gaan we kijken naar de acties van jouw persona. Hoe communiceert jouw persona met zijn of haar omgeving? En wat zegt jouw persona? Is jouw persona recht voor zijn raap of praat hij of zij graag over koetjes en kalfjes?Kijk ook naar wat jouw persona doet en welke houding hij of zij aanneemt in situaties. Stel jezelf vragen zoals; Wat zijn de belangrijkste werkzaamheden van de persona? Of hoe gedraagt hij of zij zich in sociale situaties?

In dit stuk is het met name belangrijk om te kijken of er een gat is tussen wat jouw persona zegt en doet.

Rond je Empathy Map af

Maak een conclusie voor je empathy map. Je kan in kaart brengen wat jouw organisatie kan betekenen voor je persona. Wij gebruiken de empathy map verder door het aan te vullen met de ‘Pains’ (pijnpunten) en de ‘Gains’ (fijnpunten). Hierdoor zie je wat jouw organisatie kan betekenen voor jouw persona.

Empathy Map voorbeeld

Een Empathy Map invullen kan soms lastig zijn. Om je hierbij te helpen geven wij een Empathy Map voorbeeld van een hypothetisch scenario.

Als voorbeeld nemen wij een hogeschool die met haar website aan de slag wil. De hogeschool heeft verschillende persona’s die elk op een andere manier met de website om gaan. Denk aan huidige leerlingen die bijvoorbeeld hun rooster willen bekijken. Toekomstige leerlingen die meer informatie over de school en opleidingen willen. Of docenten die hun lesmateriaal op de website plaatsen. Voor dit empathy map voorbeeld focussen wij op toekomstige studenten.

Omschrijving persona:

We noemen onze persona Lisa. Lisa komt net van de Havo en is 18 jaar oud. Ze woont nog thuis bij haar ouders.

 

Think & Feel

Lisa is een jongvolwassene die op zoek is naar een nieuwe studie. Ze vindt het belangrijk om meteen de juiste keuze te maken omdat ze geen hoge studieschuld wil opbouwen. Daarom verdiept zich veel in verschillende opleidingen. Tegelijkertijd vindt ze het ook belangrijk om naast haar studie een sociaal leven op te bouwen. Hierdoor ervaart ze druk om een goede keuze te maken.

See

Lisa merkt dat er heel veel informatie over verschillende opleidingen en hogescholen beschikbaar zijn. In haar vriendenkring ziet ze ook dat haar vrienden het lastig vinden om een juiste opleiding te kiezen.

Hear

Vanuit verschillende hoeken hoort Lisa steeds meer dat een keuze voor de opleiding belangrijk is. Van haar middelbare school, van haar ouders, maar ook op het nieuws ziet ze dat studenten het steeds lastiger krijgen.

Say

Lisa geeft aan dat ze zelf een keuze wil en kan maken. Ze vraagt advies bij familie en vrienden. Is zeer sociaal en is niet bang om vragen te stellen.

Do

Ze stelt actief haar vragen, zoekt online naar antwoorden en is hard aan het werk om haar keuze te maken.

Afronding

Lisa zou de website van de hogeschool gebruiken door meer informatie te winnen. Omdat ze overweldigd wordt van alle beschikbare informatie is het handig voor Lisa om een overzichtelijke contentbank te hebben waarbij informatie beschikbaar is over de verschillende opleidingen maar ook ervaringen van (oud)studenten. Zo zorgen we ervoor dat Lisa goed geholpen wordt.

Hulp nodig?

Kom je er even niet uit en wil je graag dat iemand een kritische blik werpt op jouw Empathy Map? Anouk, onze Head of Account & Strategy, helpt onze opdrachtgevers regelmatig met het invullen van de Empathy Map en het uitwerken van hun digitale strategie. Je kunt altijd vrijblijvend contact met haar opnemen. 

Bel met Anouk Of stuur haar een mail

 

Download de whitepaper 'Hoe optimaliseer je jouw digitale strategie in 6 stappen?'