25 mei 2016

Eenvoudige SEO technieken om direct te gebruiken (en je Google Ranking te vergroten)

seo
umbraco

SEO wordt ieder jaar ingewikkelder lijkt het wel. De laatste Google update zorgt ervoor dat iedereen haar strategie veranderd, waardoor er bij bedrijven verwarring ontstaat. Gelukkig zijn er een aantal (standaard) SEO-technieken die altijd eenvoudig te implementeren zijn. Om je een handje te helpen hebben we deze opgesteld!

SEO & linkjes

Linkbuilding is nog steeds een hele waardevolle manier om een betere ranking te krijgen in Google. Het plaatsen van honderden linkjes op websites is echter niet voldoende. Het is veel belangrijker om een link te plaatsen op website met autoriteit, dan op link farms. Het plaatsen van links op deze farms kan er zelfs voor zorgen dat je op de zwarte lijst van Google komt!

Het is heel belangrijk om een proberen te plaatsen op een website die voor jouw bezoekers relevant is. Denk bijvoorbeeld aan het uitwisselen met links van elkaars websites, zodat beide kanten er profijt van hebben. Wij als internetbureau vragen altijd aan onze klanten of we onze stempel mogen drukken onderaan de website die we voor hen gemaakt hebben.

Het plaatsen van links op de eigen website is ook een goede manier om SEO te verbeteren. Denk hierbij aan het creëren van een pad op de website. Let hierbij op dode links! Google straft dode links meteen af. Je kunt eenvoudige dode links checken met de Google Chrome extensie CheckMyLink.

Wordt actief op de Google netwerken

Google hecht veel waarde aan het gebruik van haar eigen services. Start daarom met het gebruiken van Google+ en Google Places.

Google+ is het social media platform van de zoekmachine. Het is niet alleen goed voor SEO, maar het is ook gewoon een plek waar je meer dan 343 miljoen mensen kunt bereiken. Het heeft meer actieve gebruikers dan Twitter!

Google Places is een nieuwere service die ervoor zorgt dat je bedrijf zichtbaar is op Google Maps, zodat (potentiele) klanten je makkelijker kunnen vinden. Bovendien ben je direct zichtbaar bij zoekopdrachten in Google.

Een ander voordeel is ook dat je bedrijfsgegevens direct zichtbaar zijn, denk aan telefoonnummer en adres. Ook is het mogelijk om gereviewed te worden door gebruikers,. Een positieve rating zorgt voor een verhoogde CTR. Vraag je klanten dus om een recensie over jou te schrijven!

Gebruik Meta Tags

Een ander simpele manier om hoger te komen in de zoekmachines is het toevoegen van meta tags. Let wel op: voeg niet zomaar tags toe, denk na over de tags die je schrijft. Zorg ervoor dat de tags relevant zijn voor de pagina. In onze vorige blog kun je de do’s en dont’s lezen van meta tagging.

Meta Descriptions
Het stukje tekst dat opkomt in Google als een pagina relevant is voor datgene waar naar gezocht wordt. Kijk maar eens naar het voorbeeld van een vorige blog van ons:

Het stukje tekst moet aanzetten tot doorklikken. Wij hebben er in dit geval voor gekozen om een vraag te stellen om de interesse van de lezer te wekken. Uit de descriptions is het duidelijk wat er op de pagina te lezen is.

Title Tags
De titel die in de tab van je browser komt. Je moet ervoor zorgen dat deze titel kort maar krachtig is, omdat er maar weinig ruimte is in een tabje. Zoals je kunt zien:

Een goed CMS heeft deze tags vaak verwerkt in haar systeem. Wij gebruiken hiervoor het CMS Umbraco:

Alt tags
De tags die achter afbeeldingen worden geplakt. Alt Tags zijn handig voor bezoekers waarbij de afbeelding niet geladen wordt en omdat Google geen afbeeldingen lezen. De tags zijn vaak een of meerdere keywords die relevant zijn voor de afbeelding.

Gebruik bij het schrijven van tags altijd keywords die relevant zijn voor de desbetreffende pagina. Probeer met behulp van Google Webmaster Tools te achterhalen welke zoekwoorden goed scoren op je website.

Schrijf klikbare en (bovenal) geweldige content

Misschien wel de belangrijkste SEO techniek, maar eigenlijk niet zo eenvoudig: schrijf killer content! Content marketing is namelijk een van de SEO trends van 2016. Afhankelijk van de grootte van de organisatie is het niet nodig om een wekelijks blog te publiceren, maar probeer wel regelmatig iets te publiceren. Denk bijvoorbeeld aan het publiceren van het werk dat je in de afgelopen tijd hebt gedaan of nieuwtjes. 

Een andere vorm van content marketing om je SEO te verbeteren is het updaten van oude pagina’s. Sommige websites hebben verouderde content die niet meer relevant zijn voor de bezoeker. Zorg ervoor dat je deze update! Niet alleen de tekst, maar ook de tags en de linkjes.

De bovenstaande SEO technieken kunnen door iedereen gebruikt worden. De een (content creatie) is moeilijker dan de ander (toevoegen van tags), maar afhankelijk van je doelstelling kun je sowieso 3 van deze technieken gebruiken! Wil je meer artikelen van ons ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief onderaan de pagina.

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.