26 januari 2016

E-mailmarketing: [4] tips voor het creëren van een succesvolle nieuwsbrief

marketing

De nieuwsbrief is al tientallen, misschien wel honderden jaren oud. Bedrijven, verengingen en instanties versturen sinds de uitvinding van print al nieuwsbrieven met productinfo of reclames. Anno 2016 is dat niet veel anders. Wat er wel is veranderd is de manier waarop nieuwsbrieven worden verstuurd en hoe je dit het beste kan doen.

E-mailmarketing is (en blijft) een van de belangrijkste online marketing kanalen. Het eerste wat mensen doen als ze wakker worden is hun telefoon bekijken. De helft van de millenials checkt hun telefoon direct tijdens het opstaan. Een kwart hiervan gaat met hun telefoon naar bed.  Men is dus altijd online bereikbaar.

E-mailmarketing kent veel mogelijkheden en richtlijnen. Een campagne heeft natuurlijk geen nut als de nieuwsbrief niet geopend wordt. De kwaliteit van een e-mailcampagne met een hoge openings- en doorklikratio hangt af van de volgende factoren:

  • Doel van de nieuwsbrief
  • Content
  • Onderwerpregel
  • Tijdstip

Het optimaliseren van deze vier factoren zorgt voor een geslaagde nieuwsbrief campagne!

Doel van de nieuwsbrief

Het doel dat je wilt bereiken is van groot belang bij het opstellen van een nieuwsbrief. Verstuur nooit een nieuwsbrief omdat de rest dat ook doet. Verstuur een nieuwsbrief omdat je bijvoorbeeld je klanten wil informeren.

Laat dit doel ook duidelijk terugkomen in de nieuwsbrief. Denk hierbij aan het gebruik van een CTA om zo het aantal kliks te vergroten en duidelijk te maken waarvoor de nieuwsbrief dient. Het doel van het onderstaande voorbeeld is het downloaden van de white paper.

Verschillende nieuwsbrieven hebben verschillende doelstellingen. Zorg ervoor dat het doel voor jou e-mailmarketing campagne op papier staat voordat de nieuwsbrief opstelt. Alle content die geschreven wordt moet aansluiten bij het doel dat je wil bereiken.

Content

De inhoud van de nieuwsbrief bepaald of iemand doorklikt in de nieuwsbrief. Maak de content relevant en dynamisch. Gebruik korte slagzinnen die het duidelijk maken wat de lezer kan bereiken als ze ergens op klikken. De lezer bepaalt vaak binnen enkele seconden of ze door willen klikken of niet.

Het is daarnaast belangrijk om de content te personaliseren. De lezer is geneigd om door te klikken als hij persoonlijk wordt aangesproken.  De onderstaande e-mail is een goed voorbeeld van een e-mail met een personal touch. De lezer krijgt een e-mail die helemaal speciaal voor hem gemaakt lijkt.

Tot slot is het belangrijk om geen spelfouten te maken in je nieuwsbrief. Dit lijkt een gegeven maar vaak zien we nog nieuwsbrieven met daarin hele domme spellingsfouten. De nieuwsbrief verliest hierdoor enorm veel geloofwaardigheid. Lees de nieuwsbrief nog een aantal keer door en zorg er altijd voor dat een collega de brief checkt voordat die verstuurd wordt.

Onderwerpregel

De onderwerpregel is altijd een onderwerp van discussie. Het is vaak de doorslaggevende factor in het openen van een e-mail. De beste zijn vaak kort, beschrijvend en geven de lezer een reden om de e-mail te openen. Flashy of cliché onderwerpregels vergroot het openingsratio niet. Tips voor het schrijven van een goede onderwerpregel:

  • Vermijd de salesbenadering (zoals ‘vandaag 50% korting op alle schoenen’)
  • Personaliseer
  • Test, test & test (ontdekt wat voor jou campagne werkt)
  • Houdt het kort (maximaal 50 tekens)

Tijdstip

Het tijdstip van versturen hangt vaak volledig af van de doelgroep die je wilt bereiken. De business-to-business nieuwsbrieven kunnen beter verstuurd worden gedurende de dag, terwijl de e-mails naar de consument misschien beter in de avond verstuurd kunnen worden als ze klaar zijn met werken.  De resultaten van de Nationale E-mail Benchmark 2015 laat het volgende zien:

 

Let wel op: dit zijn gemiddelden van grote groepen en gelden misschien niet voor jou e-mailmarketing campagne. Het geschikte tijdstip kan achterhaald worden door uitvoerig te testen en te spelen met diverse tijdstippen en dagen. Gebruik daarnaast natuurlijk je gezonde verstand en verstuur geen nieuwsbrief naar je doelgroep op zaterdagnacht om 4:00.

De kwaliteit van een nieuwsbrief is van groot belang bij het behalen van je e-mailmarketing doelstellingen. Denk eerst aan wat je met de campagne wilt bereiken, vul op basis hiervan de inhoud in. Zorg daarnaast voor een goede onderwerpregel. Tot slot is het belangrijk om de nieuwsbrief te versturen op precies het juiste tijdstip, zodat het openingsratio hoger wordt.

Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van een nieuwsbrief? Neem dan contact met ons op!

 

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.