20 augustus 2015

E-mail marketing: creëer maximale impact met dynamische content

marketing

Hoe kun je het conversieratio en het openratio van je mailing verbeteren? Misschien verzorg je al lange tijd de e-mailings van het bedrijf. Het verzenden van de nieuwsbrief is een terugkerend proces. Het conversieratio en het openratio kun je beïnvloeden door gebruik te maken van de verschillende tools binnen e-mailmarketing, namelijk splittesten en dynamische e-mailings. In dit blog worden dynamische e-mailings behandeld. Wat is het en wat zijn de mogelijkheden?

Dynamische content, wat is dat?

Dynamische content is gepersonaliseerde content die specifiek is voor een bepaalde doelgroep. Veel bedrijven verzenden één nieuwsbrief naar al hun doelgroepen. Niet elk bericht of onderwerp in de nieuwsbrief is echter interessant voor iedere doelgroep. Een gemiste kans! Met dynamische content bepaal je welke berichten voor welke doelgroep in de e-mailing zichtbaar zijn. 
 

Waarom dynamische content?

Door dynamische content in te zetten, maak je de nieuwsbrief nóg relevanter voor de lezer. De kans is groot dat je openratio en conversieratio verhoogd worden, omdat de artikelen aansluiten op de interesses van de ontvanger waardoor artikelen meer kliks ontvangen en uiteindelijk ook meer leads genereren. Een groot voordeel van dynamische content is dat je maar één nieuwsbrief hoeft in te richten en alleen hoeft te filteren welke inhoud interessant is voor welke doelgroep. Je bespaart hiermee veel tijd.

Uit het Nationale E-mail Benchmark onderzoek van DDMA (2014) blijkt dat er vorig jaar nog maar bij 16,3% van de e-mailings dynamische content werd ingezet. Dit percentage is vrij laag. Vooral gezien de voordelen van dynamische content. 
 

Hoe zet ik dynamische content in?

Voordat je de nieuwsbrief inricht, bepaal je welke artikelen voor de doelgroepen relevant zijn en welke artikelen aansluiten op de interesses. Stel dat je een visrestaurant en winkel hebt en twee verschillende doelgroepen bediend, zowel B2B als B2C. Je plaatst een aanbieding over een bepaalde vissoort. Deze aanbieding is alleen interessant voor de doelgroep consumenten. Van het artikel maak je een optioneel contentblok, welke je koppelt aan de doelgroep consumenten. Op deze manier kun je op basis van het type relatie en interesses, gemakkelijk nieuwsartikelen koppelen.

Koppelen kan ook op basis van een bepaalde leeftijd. Informatie over een nieuwe scooterverzekering kan bijvoorbeeld interessant zijn voor jongeren die in de leeftijd van een scooterrijbewijs komen. Wanneer je een autorijbewijs hebt, zit je niet op de aanbieding voor een scooterverzekering te wachten.

De inleiding van een nieuwsbrief is in veel gevallen voor alle ontvangers van belang en hier kun je een standaardblok voor gebruiken dat voor iedereen zichtbaar is. Het standaardblok kun je echter ook personaliseren, bijvoorbeeld door een ander afbeelding per doelgroep te gebruiken of een andere call-to-action.

Segmentatie
In de voorbeelden is gesproken over segmentatie op basis van het type relatie, de interesses en de leeftijd. Welke segmentatie mogelijkheden zijn er? Je vind ze in onderstaande tabel.

Demografie
Naam Geslacht  Leeftijd
Job Inkomen Geboortedatum
Opleidingsniveau Economische status  Contact details (nummer / e-mail)
     
Bedrijfsgegevens
Organisatie naam Locatie Branche
Aantal werknemers Service / producten  
     
Gedrag
Aantal conversies Koophistorie Kliks eerder e-mailings
Geopende e-mailings    
     
Leefstijl    
Interesses Visie  

 
Dynamische content als onderdeel van uw e-mail marketing strategie

Hoe zet je dynamische content in als onderdeel van je e-mail marketing strategie? Je kunt zelf een indeling maken in interesses, op basis van eerder klikgedrag of wat er al bekend is in de database over de persoon. Je kunt ook de lezer laten bepalen wat relevant is en wat niet relevant is.

  • Stap 1: Zelf een indeling maken o.b.v. interesses
    Hiervoor is een goed ingerichte database nodig, om de juiste selecties te kunnen maken. Hoe vollediger je database is, hoe beter. Het kost wat tijd en energie, maar dat verdiend zich zeker terug.

    Wanneer je nog niet of minimaal beschikt over klantgegevens is het lastig te bepalen waar de interesses van de lezer liggen. Het is belangrijk om de behoefte van de doelgroep dan inzichtelijk te maken:
    -  Welke informatie vind hij interessant?
    -  Welke vragen leven er?
    -  Waar zou hij graag meer informatie over willen ontvangen?
    Duik in je doelgroep en zie op welke berichten hij online reageert, welke berichten hij ‘liket’. Op basis van een opgesteld profiel kun je specifieke content schrijven voor de doelgroep.

    Wanneer je over de informatie beschikt, moet je van tevoren bepalen welke interesses je gaat onderverdelen. Vervolgens kun je verschillende doelgroepen aanmaken en/of interessevelden toevoegen aan de profielen.

  • Stap 2: De lezer zelf interesses laten bepalen
    Om de lezer zelf interesses te laten bepalen heb je een doelgroep nodig die je onderverdeelt in interessevelden. Als de interessevelden zijn aangemaakt en alle vinkjes bij interesses standaard aanzet, kunnen lezers zelf bepalen welke vinkjes zij uit willen zetten. Een voorbeeld van interessevelden voor W3S kunnen bijvoorbeeld de volgende zijn: design, online marketing, techniek, projecten en W3S’ers. 
     

Voorbeeld

Hoe ziet een dynamische mailing eruit? Hieronder zie je een screenshot van de header van het e-mailbericht met de dynamische contentblokken voor de interesses Online Marketing en Techniek. De rest van de nieuwsbrief is gelijk voor beide doelgroepen. 

Dynamische e-mailings - voorbeeld

Kopzorgen over het juiste e-mailingprogramma?

W3S is partner van MailPlus, een gebruiksvriendelijke e-mail marketing tool. Via deze tool kunnen er gemakkelijk dynamische e-mailings worden verzonden.

MailPlus email marketing software gratis proberen? Vraag een account aan en ga binnen een minuut aan de slag. Je krijgt 100 e-mailcredits, de demo is 30 dagen geldig en stopt automatisch.

Geschreven door: Marloes Pelser
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.