8 maart 2021

Dit is waarom je moet overstappen op Google Analytics 4

google
marketing

Sinds oktober 2020 is het compleet vernieuwde Google Analytics 4 property de nieuwe standaard. Heb je bestaande properties? Deze blijven in de versie van Analytics die je gewend bent totdat je zelf kiest om over te stappen naar de nieuwste versie. Het is aan te raden beide versies voorlopig naast elkaar aan te houden. Start je met een nieuwe property? Dan kun je het beste direct starten met de nieuwe versie. Het is even wennen aan de interface en mogelijkheden maar daarbij helpen we je graag. In deze blog lees je alle ins en outs over het nieuwe Google Analytics 4!


De belangrijkste vernieuwingen en voordelen
Nu steeds meer organisaties gebruik maken van mobiele apps en single page websites, is het meten van sessies en paginaweergaven niet langer de beste optie om gebruikservaring te meten. Het was dus wel tijd voor Google om te vernieuwen. 

De belangrijkste verandering is dan ook meteen dat de Google Analytics 4 property gebaseerd is op gebeurtenissen in plaats van sessies. Een groot voordeel hiervan is dat paginaweergaven en kliks op buttons direct worden gezien als een gebeurtenis. Zelfs als het op dezelfde pagina gebeurt. Voorheen werd dit door Google Analytics gezien als een interactie en pas doorgestuurd wanneer er een nieuwe pagina werd bekeken.

De nieuwste versie van Google’s Analytics platform is gebaseerd op de App + Web property, die voorheen al in beta te gebruiken was. Dit zijn de belangrijkste vernieuwingen:

  1. Uitgebreide mogelijkheden in voorspellingen en inzichten door AI en machine learning;
  2. Een diepere integratie met het Google Ads platform;
  3. Cross-device tracking;
  4. Gedetailleerde data controls.

 

AI en machine learning zorgen voor nieuwe inzichten en betere voorspellingen
AI en machine learning zijn natuurlijk al langer verweven met Google Analytics. Maar in de nieuwe versie gaat het een stuk verder. Zo worden missende gegevens automatisch geïdentificeerd en aangevuld. Daarnaast kunnen marketeers bijvoorbeeld slimme alerts ontvangen wanneer voorspeld wordt dat de vraag naar een bepaald product stijgt. Ook wordt de technologie gebruikt om bijvoorbeeld de hoeveelheid omzet van een bepaald segment te voorspellen. Dit zijn natuurlijk ontzettend waardevolle inzichten!





Diepere integratie met het Google Ads platform

Door een betere koppeling tussen Analytics 4 en het Ads platform is het mogelijk om meer resultaten uit je investering in marketing te halen. Zo is het mogelijk om groepen betere, meer relevante en gepersonaliseerde ervaringen te geven. Maar ook retargeting wordt hierdoor een stuk eenvoudiger.


Cross-device tracking
Een voorbeeld: Een gebruiker klikt op een landingspagina van je website via een iPhone, maar download een whitepaper van deze pagina later via een laptop. Voorheen werd dit door Analytics gezien als twee verschillende gebruikers en drie verschillende acties. Doordat er nu geavanceerde user ID tracking wordt gebruikt, kunnen deze verschillende datapunten aan elkaar gekoppeld worden en gezien worden als verschillende acties van dezelfde gebruiker. Dit geeft veel betere inzichten in de customer journey waardoor de user experience verder geoptimaliseerd kan worden.


Gedetailleerde data controls
Met nieuwe, meer gedetailleerde data controls maakt Analytics 4 het mogelijk om aan de telkens veranderende privacywetgeving te blijven voldoen. Daarbij wordt het eenvoudiger om selectieve data te verwijderen op aanvraag van een consument zonder dat er onnodig veel data verloren gaat. Meer specifieke controls voor het personaliseren van ads zorgen ervoor dat je kunt kiezen om data te gebruiken voor ads optimalisatie of dat de data alleen gebruikt wordt voor metingen. Zo kun je aan de veranderende vraag van gebruikers blijven voldoen én ben je klaar voor veranderingen in privacywetgeving. 


Is jouw organisatie klaar voor de toekomst?
Google heeft een nieuwe standaard gezet met het nieuwe Analytics 4 en zal de komende jaren flink investeren in het verder ontwikkelen van het platform. Voorlopig is het aan te raden om de bekende Analytics nog naast Analytics 4 te blijven gebruiken. Onder andere omdat het niet mogelijk is om data mee te nemen naar een nieuwe property. Maar juist daarom is het belangrijk om tijdig met een Analytics 4 property te starten zodat je al bruikbare data gaat verzamelen. Nu starten zorgt ervoor dat je klaar bent voor de toekomst en alle ontwikkelingen die er nog aan komen op dit mooie nieuwe platform! 



Hulp nodig?
Wil je eens sparren over de mogelijkheden van Google Analytics 4 voor jouw organisatie? Of loop je tegen problemen aan met een nieuwe property? Neem vrijblijvend contact met ons op via info@w3s.nl of bel ons op 010 270 3333. We helpen je graag!



Geschreven door: Bob Timmers
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.