26 april 2017

De zin en onzin van UTM tagging

marketing

Weet jij van alle websitebezoekers via welk online kanaal ze binnen zijn gekomen? En welke campagne? En of ze in je email op een tekstlink of een afbeelding hebben geklikt? Wij wel! Met UTM-tagging in Google Analytics kan dit heel eenvoudig.

Wat is UTM tagging?

UTM tagging is een manier om handmatig extra informatie in Google Analytics op te vangen van een websitebezoeker.

Stel: je stuurt een e-mail met een link naar een landingspagina van je nieuwe productlanceringscampagne. Van de bezoeker die op de link klikt vind je standaard de volgende informatie in Google Analytics:

  •          Bron: mail.gmail.com (of een andere mailserver)
  •          Medium: referral

Op zich prima, maar met een paar extra stappen pak je de informatie inzameling een stuk grondiger aan. Dan zie je bijvoorbeeld dit in Google Analytics terug:

  •          Bron: Nieuwsbrief april
  •          Medium: E-mail
  •          Campagne: Productcampagne X

Daar kan je toch veel meer mee? Bovendien zorgt het voor meer overzicht in je resultaten!

Wil je nog een stapje verder gaan? Dan kan je ook nog specificeren of mensen op een tekstlink of een afbeelding hebben geklikt. Welk kleurtje ervoor zorgt dat mensen klikken en op welke specifieke link men het klikt? Handig voor A/B testing…

Naast e-mail kan je dit ook voor je andere kanalen inzetten, denk aan: social media posts, advertenties, display campagnes, linkuitwisselingen met leveranciers, affiliates, Bing en Adwords campagnes, noem het maar op!

Hoe het werkt? Klik op deze link en volg de uitleg van Google. Deze tool voegt extra informatie toe aan jouw link. Het is echt zo gepiept en helemaal gratis.

De voordelen van UTM tagging

Het grote voordeel van UTM tagging is dat het je in staat stelt om je online uitingen te bundelen. Door je hele media/middelenmix binnen één campagne te groeperen kan je bijvoorbeeld de return on investment meten. Wat zijn je kosten geweest en wat heb je eruit gehaald aan leads en verkopen? Je weet dus altijd welke inspanningen iets opleveren en welke niet.

Daarnaast geeft het je inzicht per campagne, maar ook per bron en per medium en wat het effect is ten opzichte van vergelijkbare kanalen. Op die manier kun je na verloop van tijd schatten wat een bepaald type medium zal bijdragen aan het behalen van de doelstellingen binnen de campagne. Zo worden je campagnes steeds effectiever.

Wanneer je UTM tagging beter niet kunt gebruiken

Zitten er ook nadelen aan het gebruik van UTM tagging? Helaas wel… UTM tagging is en blijft voor het grootste deel handwerk. Dat betekent dat het tijd kost en dat er dingen fout kunnen gaan.

Zo moet je van te voren heel duidelijk in kaart brengen op welke manier je UTM tagging gebruikt, met welke media en welke middelen en hoe je zorgt dat het, door alle betrokkenen consistent wordt ingezet. Geloof me; dat is absoluut niet makkelijk ;-)

Voordat je start met UTM-tagging moet je al goed voor ogen hebben welke campagnes je op dit moment hebt en welke je in de toekomst wilt lanceren.  Anders wordt het geheid een rommeltje. Neem dit ook mee.

Toch winnen de voordelen

UTM tagging is een manier waarop je heel flexibel zelf in kaart kunt brengen hoe het profiel van jouw websitebezoekers eruit ziet. Het geeft je gouden insights over welke media/middelenmix het beste voor jou werkt en op welke manier je het meest efficiënt omgaat met je marketingeuro’s.

Het is een beetje extra werk, het zal ook wel eens misgaan, maar uiteindelijk is dit de informatie waarom je met web analytics aan de slag bent gegaan.  Echt waar.

Wil je meer weten over UTM tagging? Let us know! 

Geschreven door:
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.