29 januari 2015

De Tien Geboden bij een nieuwe website (deel 2)

ux / design
briefing

Het is zover: De oplevering van je nieuwe website! Voor jou, als opdrachtgever, begint het werk nu eigenlijk pas écht… De website staat of valt met de content. Hoe mooi het design of hoe geavanceerd de techniek ook is; content is (nog altijd) king. Het is dus van het grootste belang dat je goed nadenkt over de context, het beeldmateriaal en de tone of voice. 

In een eerdere blog hielpen we je alvast op weg met de eerste 5 geboden. Vandaag het tweede deel!

6. Weinig materiaal? Wees creatief!

Heb je zelf geen beeld? Laat de designer daar dan rekening mee houden. Vaak is met typografie heel veel te bereiken. Of werk met goede stockfotografie. Kies voor “echte” beelden, niet de lachende callcentermedewerker met wit-gebleekte tanden die iedereen inmiddels wel eens heeft gezien. Een lijstje met mooie, veelal gratis stockfoto’s vind je hier.

7.  Hocus, pocus... Focus!

Misschien wel het moeilijkste wat er is: bepalen welke informatie het allerbelangrijkst is. Scrollen is tegenwoordig weer helemaal terug van weg geweest. Met een lange pagina kun je op een mooie manier het verhaal van jouw organisatie, product of dienst vertellen. Maar het kan ook verkeerd gaan.

Zo’n lange pagina kan teveel verschillende informatie bevatten. Daardoor verlies je mogelijk de focus. Is het wel nodig om het nieuws, én de agenda én verschillende banners én jullie geschiedenis én… (je begrijpt het idee) allemaal op de homepage te plaatsen? Bepaal, dus per pagina, wat het allerbelangrijkste is wat je de bezoeker mee wilt geven - en blijf daarbij! De kans op conversie wordt groter als de bezoeker niet afgeleid wordt door randinformatie. Daarnaast weet je zeker dat hetgeen jij belangrijk vindt alle aandacht krijgt die het verdient.

8. Whitespace = value

Aansluitend op de focus is het belangrijk om de pagina rustig te houden. “Less is more.” Bijvoorbeeld door af en toe een extra ‘enter’ toe te voegen in de tekst of door ergens een hele rustige foto te plaatsen. Witruimte is niet eng. Durf onderdelen van de pagina leeg te laten en zorg ervoor dat de belangrijke onderdelen op de pagina alle aandacht krijgen.

Denk maar aan je eigen woonkamer. Opgeruimd en ‘clean’ geeft de aanblik rust en biedt het overzicht. Hier en daar nog een kaal plekje in de kast of aan de muur. Helemaal feng sui. Zoek je iets? Dan heb je het binnen een handomdraai weer teruggevonden. 

Na een paar dagen wordt het rommelig. Overal ligt inmiddels wat. Zet de twee aanblikken tegenover elkaar. De opgeruimde kamer is dan toch wel erg prettig. Iets terugvinden in een georganiseerde omgeving is veel gemakkelijker dan in een rommelige omgeving.

Voila! Zo werkt het ook op een website: witruimte is nodig om focus te creëren op de belangrijke onderdelen. Om het geheel te laten ‘ademen’. Daarnaast voegt het gebruik van (veel) witruimte waarde toe aan je product.

Welk product lijkt kwalitatief beter?

  

9. Work in progress

Een website is nooit perfect. Wat jij misschien ziet als perfectie ziet jouw potentiële klant mogelijk heel anders. Streven naar de perfecte website is daarom een onbegonnen zaak. Die bestaat niet. Daarnaast verandert de online wereld constant. Er ontstaan nieuwe technieken, zoals responsive webdesign, en er zijn verschuivingen binnen jouw organisatie of markt.

Stel de livegang van de website dus ook niet uit tot elke punt en komma perfect staat. Als de website eenmaal live is, kun je gaan monitoren wat wel en wat niet werkt op de website. Welke pagina’s worden bezocht en welke producten worden gekocht? Op basis van die informatie kun je de website vanuit de praktijk optimaliseren. Dat is veel betere input dan de speculaties binnen jouw team.

10. Samen zorgen voor resultaat

Een website beheren is een doorlopend proces. Het is goed om de bouwer van de website hierbij te blijven betrekken. Door jouw kennis van de markt samen te brengen met online expertise kunnen jullie samen perfect inspelen op de laatste trends en ontwikkelingen.

Bij W3S werken we meestal in langdurige samenwerkingsverbanden, waarbij klant en bureau van elkaar blijven leren. Dat doen we op verschillende vlakken, waaronder technische performance, web analytics, conversie optimalisatie en online marketing.

Ook samenwerken? Maak een afspraak! 

Geschreven door: Tineke de Buck
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.