15 december 2014

De Tien Geboden bij een nieuwe website (deel 1)

ux / design
briefing

Het is zover: De oplevering van je nieuwe website! Voor jou, als opdrachtgever, begint het werk nu eigenlijk pas écht… De website staat of valt met de content. Hoe mooi het design of hoe geavanceerd de techniek ook is; content is (nog altijd) king. Het is dus van het grootste belang dat je goed nadenkt over de context, het beeldmateriaal en de tone of voice. Met onze Tien Geboden helpen we je vast op weg!
 

1. Vullen doe je zelf!

En dat is helemaal niet onaardig bedoeld! Wordt de website opgeleverd met een CMS? Dan heb je zelf de touwtjes in handen. Met andere woorden: jij bepaalt wat er wel en wat er niet in komt. Dat is maar goed ook, want niemand kent jouw doelgroep zo goed als jij en dus wil je de volledige controle behouden over de messaging.
 

2. Become a Content Manager

Elk CMS is anders en kan per project verschillend worden ingericht. Leer jezelf daarom hoe het CMS is ingedeeld, waar je welke onderdelen kunt vinden en hoe je content kunt toevoegen. Plan na de eerste oplevering nog wat extra tijd tot de livegang. Dat is namelijk hét moment om dingen uit te proberen en te finetunen. Doe dat eventueel met de hulp van een development team. Zo zorg je ervoor dat, als de website eenmaal live is, je helemaal zelfstandig aan de slag kunt met optimaliseren en uitbreiden.
 

3. Ken je publiek

Bij het schrijven van content is het belangrijk om voor ogen te houden voor wie je schrijft. Lijkt logisch, maar in de praktijk hebben veel organisaties moeite met inleven in de doelgroep als het gaat om content creatie. Vraag jezelf eens af:

  • Waar zoekt mijn doelgroep online eigenlijk naar?
  • Op welke sociale media zijn ze actief en wat doen ze daar?
  • Welke demografische gegevens ken ik? Geslacht, opleidingsniveau, leeftijd?
  • Zijn de prestaties van jouw ‘content inspanningen’ meetbaar gemaakt in bijvoorbeeld Google Analytics?
  • Heb je een doelstelling gedefinieerd met wat je wilt bereiken in een bepaalde periode?

 

4. Blijf realistisch

Een prachtig webdesign kan voor jouw organisatie onrealistisch of onpraktisch zijn. Dus bedenk vooraf:

  • Of een fotografisch concept bijdraagt aan de gebruikerservaring
  • Welk grafisch materiaal een directe invloed heeft op een verbeterde conversieratio
  • Welk grafisch materiaal je al hebt
  • Welk materiaal je nog nodig hebt
  • Of je dat materiaal zelf kunt verzorgen of dat je het moet uitbesteden
  • Of er voldoende resources zijn om dat materiaal te verzorgen

Bespreek dit van tevoren ook met de webdesigner, zodat hij of zij daar rekening mee kan houden en je kan adviseren. Dat scheelt later in de ontwerpfase veel tijd. Stuur ook eventueel wat voorbeeldmateriaal op.
 

5. Fotografie is key

De selectie van beeldmateriaal blijft lastig. En dat geldt niet alleen in de fase van oplevering van je website. Zo zal je vaak op zoek moeten naar beeld bij nieuwsberichten of nieuwe tekstpagina’s.
 

Belangrijk is dat het beeldmateriaal op de website “authentiek” is. Breng het echte verhaal van jouw organisatie in beeld. Dit spreekt de lezer het meest aan en het geeft het beste beeld van de identiteit van jouw organisatie. Net als bij een kennismakingsgesprek, krijgt de bezoeker op de website een eerste indruk van jouw organisatie. Zorg dat die indruk overeenkomt met de werkelijkheid. Dat voorkomt onjuiste verwachtingspatronen…

Wordt vervolgd!

Geschreven door: Tineke de Buck
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.