26 maart 2015

De richtlijnen voor e-mailmarketing

marketing

Ze zijn wat taai, maar wel heel belangrijk! Voor het verzenden van commerciële e-mailings is er wetgeving in Nederland. We hebben de richtlijnen verpakt in een gemakkelijke checklist. 

In Nederland geldt een spamverbod voor zowel de B2B markt, als de B2C markt. Het is belangrijk als marketeer om hier rekening mee te houden. Naast de wetgeving wil je niet dat ontvangers je e-mailing totaal onverwachts ontvangen. Het gevolg hiervan kan zijn dat je als spam gemarkeerd wordt of klachten ontvangt, wat een negatieve reputatie van je organisatie tot gevolg heeft. Het kan zelfs een boete tot gevolg hebben!

Tijd voor een check! Volg jij de e-mailing richtlijnen van DDMA?

 

Allereerst.. toestemming

Voordat je een mailing verzendt naar je adressenbestand moet je toestemming hebben van de ontvanger om de commerciële e-mail te verzenden. Wat verstaan we onder de categorie commerciële e-mailings? Reclame e-mails, nieuwsbrieven en marktonderzoeken van bedrijven, stichtingen en liefdadigheidsinstellingen. Service e-mails mogen wel verzonden worden zonder toestemming. Verderop meer hierover!

Wat houdt de toestemming precies in? Het is belangrijk dat de ontvanger begrijpt dat je hem gaat benaderen. Check!

    • Je hebt de ontvanger toestemming gevraagd voor het toezenden van commerciële e-mail. Een eerste mail met de vraag voor een opt-in voor je nieuwsbrief valt hier ook onder.
    • Op de inschrijfpagina vertel je de bezoeker waar het e-mailadres voor gebruikt zal worden. Bijvoorbeeld voor het sturen van een commerciële e-mail.
    • De ontvanger heeft zelf toestemming gegeven voor het ontvangen van commerciële e-mail. 
      Voorbeeld: er zijn geen vakjes op het inschrijfformulier vooraf aangevinkt.
    • Er is geen toestemming gevraagd via Algemene Voorwaarden of een Privacy Statement in het formulier. Dit is geen toestemming, want niemand leest deze.
    • Wanneer de frequentie van je e-mailing erg afwijkt van de verwachtingen, wordt dat vermeld in de toelichting op de inschrijfpagina.
      Voorbeeld: in de situatie waar je dagelijks een mailing stuurt.
    • Bij het aanmelden is duidelijk van wie de ontvanger een nieuwsbrief ontvangt.

Zijn er uitzonderingen? Ja!

De wet heeft één uitzondering op de verplichte toestemming voor het verzenden van e-mail. Wanneer? Bij het verzenden van een commerciële e-mail aan huidige klanten. Hierbij zijn de volgende punten van belang. Check!

    • Geen betaling is geen relatie. De ACM stelt dat de consument daadwerkelijk een product of dienst moet hebben gekocht (financiële transactie) bij jouw bedrijf.
    • In de e-mail geef je informatie over gelijksoortige producten of diensten uit het eigen assortiment.
    • Het e-mailadres is ontvangen bij de verkoop of registratie of is later aangevuld door de klant. Je hebt het e-mailadres niet ontvangen vanuit een extern bestand. De consument moet zelf zijn e-mailadres afgeven.
    • Bij het verzamelen van het e-mailadres is aangegeven dat het e-mailadres gebruikt wordt voor commerciële doeleinden. Ook heb je een mogelijkheid gegeven tot verzet of afmelden.
      Voorbeeld: de bezoeker kan het vinkje voor het ontvangen van de nieuwsbrief uitzetten. De ontvanger kan zich gemakkelijk afmelden.
    • Je stuurt geen mailing naar oude klanten. Dit heeft alles te maken met de economische levensduur van het verkochte product. 
      Voorbeeld: Bij de aanschaf van een auto zal iemand langer klant zijn, dan bij de aanschaf van een kledingstuk.
    • In elke e-mail is een afmeldlink aanwezig.

Voor het versturen van een servicemail is geen toestemming (opt-in) nodig. Een servicemail is bijvoorbeeld een bevestiging of factuur per e-mail, wat nodig is om een online bestelling tot een goed einde te brengen. Een servicemail levert alleen service en informatie aan klanten. Bevat je bericht een commerciële boodschap? Dan valt deze onder de Telecom wetgeving.

Doorsta jij de check?

Gefeliciteerd! Je verzend e-mailings op een valide manier. 
Vragen over de verschillende richtlijnen voor het verzenden van e-mailings? Neem gerust contact met ons op.

Volgende keer behandelen we de richtlijnen voor het afmelden binnen e-mailings en de identiteit en herkenbaarheid van de verzender.

Code E-mail

Naast de wettelijke regeling zijn er richtlijnen in de vorm van de Code E-mail, welke geldt voor het gehele Nederlandse bedrijfsleven. In de code zijn de wettelijke regels over het versturen van reclame per e-mail verder aangevuld en verduidelijkt.

Meer weten over de code e-mail? Neem dan een kijkje in het juridische loket van DDMA.

Geschreven door: Elise van Dijk
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.