1 februari 2017

De gouden regels van social selling

marketing

Social selling is booming. Deze nieuwe vorm van verkopen kan enorm van waarde zijn voor je organisatie, mits je het goed toepast. Daarvoor zijn een aantal stappen die je moet volgen. Wij hebben ze samen gevat in de gouden regels voor social selling succes!

Het is een team effort

Het is mogelijk om in je eentje te beginnen met social selling, maar het werkt echt veel beter als je het met een heel team doet. Het netwerk van het team is natuurlijk vele malen groter dan dat van jezelf!

Benut de kwaliteiten van collega’s. Heeft iemand een heel groot netwerk en een sterke online positie? Post dan blogs op hun LinkedIn Pulse pagina. Zorg ervoor dat iedereen binnen de organisatie op de hoogte is van de (nieuwe) social selling strategie en bereid is om zijn of haar steentje bij te dragen.

Focus op het bouwen aan relaties

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: social selling draait om het opbouwen van relaties met potentiële klanten. Dus niet om platte verkoop! Als organisatie profileer jij je als kenniscentrum binnen een bepaalde markt die de doelgroep helpt bij het oplossen van hun uitdagingen.

Bij social selling is de lange termijn relatie belangrijker dan genereren van directe verkopen, zoals bij veel korte termijn verkoopstrategieën het geval is. Het binnenhalen van de order duurt misschien iets langer, maar op termijn zal het zich dubbel en dwars terugbetalen door de sterke relatie die is opgebouwd. Zorg er dus voor dat iedere interactie waarde toevoegt voor de lezer in de vorm van het delen van kennis en ervaring. Reclameboodschappen zijn daar geen onderdeel van!

Heb geduld

Het doel is om de lezer te informeren en te boeien, zodat je een relatie met hen opbouwt. Dit kost veel meer tijd en moeite dan online adverteren. Uiteindelijk ga je merken dat dit wel voor betere leads zorgt.

Wees voorbereid op het feit dat de resultaten langer op zich laten wachten en zorg ervoor dat de rest van je team hier ook van op de hoogte is. Zodra het balletje gaat rollen, zal je zien dat het steeds een beetje makkelijker gaat.

Ontwikkel toegevoegde waarde

Zoals eerder al aangegeven is het belangrijk dat iedere post van waarde is voor de lezer. Een mediakalender met de geplande posts helpt je bij het creëren van overzicht en het kritisch kijken naar de onderwerpen die aan bod komen. Het is beter om 1 a 2 kwalitatieve posts te versturen dan 4 a 5 ´opvullers´. Kwaliteit boven alles.

Bepaal per post wat precies de toegevoegde waarde is en communiceer dit ook in de posts zelf. Zorg voor een pakkende tekst die duidelijk overbrengt waar het overgaat, zonder te ´showy´ over te komen. Je bent er om ze te helpen en niet om te verkopen.

Meet alles

Last but not least: meet de resultaten. Bespreek dit met de hele sales- en marketingafdeling, zodat alles netjes wordt gedocumenteerd in het CRM. Per social media kanaal kun je een social selling leadbron toevoegen, zodat je per bron het succes kan meten!

Ben je begonnen met social selling? Volg dan deze vuistregels en je zult zien dat het een fijne en effectieve manier is om je marketing en sales te runnen. Wij plukken er inmiddels al de vruchten van! Hulp nodig bij het opzetten van je strategie? Neem dan contact met ons op.

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.