9 juli 2015

Cookiemelding voor Google Analytics? Niet nodig!

google

Als websitebezoekers cookies niet accepteren, worden hun gegevens niet verwerkt in de statistieken van Google Analytics. Daardoor loop je veel waardevolle informatie mis. Tot nu toe tenminste... Want voor web analytics hoef je voortaan geen toestemming meer te hebben. Lees hier wat er is veranderd.

Cookiewet: hoe het begon

In 2013 werd de eerste cookiewet aangenomen in de Tweede Kamer. Volgens deze wet moet de websitebezoeker expliciet toestemming geven voor het plaatsen van cookies. Het idee daarachter was dat trackingcookies de privacy van de gebruiker kunnen schaden. Dat klinkt logisch natuurlijk, maar de maatregel lijkt na twee jaar hangen en wurgen toch iets te rigoureus. 

Wat is er veranderd?

De cookiewet is nog steeds van kracht. In februari 2015 werd echter een aangepaste wet aangenomen door de Eerste Kamer. Daarin zijn een aantal uitzonderingen gemaakt op de regel omtrent het plaatsen van cookies.

Voor die uitzonderingen geldt een versoepeling van het cookiebeleid dat een website eigenaar dient te voeren. En het prettige is: Google Analytics is één van die uitzonderingen! Dat betekent in de praktijk dat je niet langer toestemming hoeft te vragen voor het plaatsen van cookies voor Google Analytics. Het grote voordeel daarvan is dat nu iedere websitebezoeker weer kan worden getracked. Voorheen kon je natuurlijk alleen de data verzamelen van de mensen die expliciet toestemming hadden gegeven.

Gebruikmaken van de uitzondering

Je kunt niet zomaar de cookiemelding verwijderen en iedereen weer gaan opnemen in Google Analytics. Om gebruik te mogen maken van deze uitzondering op de cookiewet dienen een aantal aanpassingen te worden doorgevoerd in de instellingen van Google Analytics.

  1. Anonimiseren van het IP-adres
    Dit kan door middel van het aanpassen van de Google Analytics Javascript tracking code. Meer informatie hierover vind je op deze pagina.

  2. Zet ‘het delen van gegevens’ in Google Analytics uit
    Onder de Beheerder tab in Google Analytics vind je Accountinstellingen. Daar staat direct een kopje met Instellingen voor gegevens delen. Vink alle onderdelen hier uit.


  3. Accepteer het Amendement gegevensverwerking
    Op dezelfde pagina als bij punt 2 vind je helemaal onderaan de pagina het Amendement. Accepteer dit door op de acceptatieknop te klikken. Klik daarna op Opslaan.


  4. Creëer een pagina met informatie over de inzet van cookies voor Analytics
    Een duidelijke vermelding op je privacypagina voor de Google Analytics cookies volstaat. Het is hiervoor dus niet meer nodig om melding te maken op het moment dat iemand de website bezoekt.

  5. Deactiveer ‘Functies voor adverteerder’
    Onder de Property instellingen vind je de mogelijkheid om Functies voor adverteerder in te schakelen.

    Deze functie biedt normaal gesproken, in beperkte mate, de mogelijkheid om profielen te creëren van bezoekers en dat heeft daarmee invloed op de privacy van de gebruiker. Dat mag dus niet en moet uit worden gezet.


  6. Deactiveer Remarketing en Rapportagefunctie voor advertenties
    Dit sluit eigenlijk direct aan op punt 5, maar is sinds kort ondergebracht op een andere plek in de instellingen van Google Analytics. Kijk in de Instellingen onder Property > Trackinginfo > Gegevensverzameling. Hier kom je twee onderwerpen tegen. Zorg dat ze allebei uit staan en druk op Opslaan.

De voor- en nadelen van de aanpassingen op de cookiewet

Het voordeel van de aanpassingen op de wet is dat je, zonder dat je toestemming nodig hebt van de bezoeker, iedereen weer kunt opnemen in de statistieken van de website. Dat betekent meer data en dus meer representatieve gegevens.

Het nadeel echter is dat je beperkt wordt in het gebruik van de beschikbare Google Analytics functionaliteit. Google heeft de afgelopen tijd veel mooie nieuwe functies toegevoegd om online marketing activiteiten te ondersteunen. Die functies kan je hierdoor mogelijk niet meer gebruiken.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld het bijhouden van demografische gegevens en interessecategorieën. Beide functies maken als het ware een profiel van de bezoeker en hangen daar gedetailleerde informatie aan over bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en interessegebieden. Die informatie ben je kwijt als je bovenstaande aanpassingen doorvoert.

Een ander nadeel is dat je geen gebruik kunt maken van de mogelijkheid om vanuit Google Analytics remarketinglijsten voor campagnes op te stellen. Dat is jammer, want je kunt hele gedetailleerde doelgroepen samenstellen op basis van de verzamelde informatie in Google Analytics.

Wat te doen?

Moet je nu wel of geen gebruikmaken van deze aanpassing op de wet? Het antwoord daarop is voor iedereen anders.

Gebruik je Google Analytics alleen maar voor het bijhouden van standaardstatistieken? In dat geval is deze aanpassing ideaal en kan je beter vandaag dan morgen jouw cookiemelding verwijderen.

Zet je Google Analytics in als centraal onderdeel van je online marketing strategie? Dan is het belangrijk om te inventariseren welke functies je straks niet meer kunt gebruiken. Heb je remarketing campagnes draaien bijvoorbeeld? Of gebruik je demografische rapporten om persona’s en doelgroepskenmerken verder in te vullen? Denk er dan goed over na of het weghalen van cookies voor jou wel relevant is.

Hulp nodig?

Wil je hulp bij het nemen van de beslissing of heb je de beslissing al genomen en wil je graag ondersteuning bij de implementatie? Neem dan direct contact met ons op en wij helpen je graag verder.

Geschreven door:
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.