6 oktober 2016

Content marketing optimaliseren met behulp van de funnel

marketing

"Content marketing werkt", schreven we een tijdje geleden. Het creëren van relevante content voor jouw doelgroep is noodzakelijk voor een succesvolle inbound marketing strategie. Hoe schrijf je content die aansluit bij de behoeften van de lezer? Schrijf je content op basis van de funnel van je doelgroep!

Content en het aankoopproces

De conversie funnel geeft het proces weer dat je doelgroep doorloopt voordat ze overgaan tot conversie. Deze funnel kun je opzetten met behulp van deze gids. Heb je al een funnel? Dan weet je dat content een groot onderdeel is van het optimalisatieproces. 

Aangezien veel potentiële kopers eerst zoeken naar informatie voordat ze in actie komen, is het belangrijk dat je aanwezig bent tijdens de zoektocht. Zorg ervoor dat je content biedt die aansluit bij de informatiebehoefte op dat moment. Een voorbeeld van content op basis van het aankoopproces:

Bron: Adido 

Allereerst is de conversie funnel in kaart gebracht. Op basis van het aankoopproces zijn er diverse vormen van content marketing gekozen, die het beste passen bij de fase van het proces. Het doel  is om perfect in te spelen op de informatiebehoefte die de lezer in die fase van de funnel heeft.

Als de funnel inzichtelijk is gemaakt kun je op basis daarvan de stappen invullen. Voor het gemak hebben wij de 4 stappen van het AIDA-model gekozen. Per stap zullen we de best practices toelichten. We hebben gekozen voor een bedrijf dat een complex software product verkoopt, omdat we dan gedetailleerder op de specifieke stappen in kunnen gaan.

Awareness

De content die je schrijft in deze fase moet gericht zijn op de problemen van je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan de blog die we nu schrijven. Het doel van dit artikel is het helpen van de lezer met het ontwikkelen van een goede content marketing strategie. 

De awareness fase is niet gericht op conversies. Het doel is om jezelf te positioneren als kenniscentrum en hulpverlener voor de lezer. Naarmate de tijd vordert bouwt de lezer een relatie op met een platform die altijd klaar staat met (voor hen) relevante informatie.

De vormen van content tijdens deze fase:

 

  • Blogs
  • Infographics
  • Video’s
  • Social Media berichten

Interest

In deze fase is het belangrijk om meer diepgaande informatie te geven. Inmiddels is het probleem afgebakend en zijn de potentiële klanten begonnen met het zoeken naar een oplossing. Laat zien dat jij een expert bent in de markt door kwalitatieve content te leveren waar de doelgroep wat mee kan.

Het is in deze fase raadzaam om de content met een conversiepunt aan te bieden. Denk hierbij aan het achterlaten van een e-mailadres als zij een white paper willen downloaden. Met het e-mailadres kun je gerichtere campagnes voeren om nog meer in te spelen op de behoeften van de betreffende persoon.

De vormen van content tijdens deze fase:

  • Blogs
  • Gids
  • White paper
  • Webinar

Desire

De prospect heeft inmiddels een verlangen om een aankoop te doen en gaat op zoek naar de beste mogelijkheden. Als de content marketingstrategie heeft gewerkt, dan zit je bedrijf al in het hoofd van de prospect. Het is belangrijk om net dat laatste zetje te geven.

Bied bijvoorbeeld een case studie aan waarin een succesvol afgerond project naar voren komt. De vormen van content tijdens deze fase:

  • Case studies
  • Reviews
  • Tutorials
  • Vergelijkingsgidsen
  • Testimonials

Action

Het doen van een aankoop is de laatste fase in het aankoopproces. Het contact met de klant is hierbij vaak doorslaggevend. Afhankelijk van het soort product dat je verkoopt, moet je in deze fase ervoor kiezen om je product of dienst te laten testen. Een demo geven voor de potentiële klant helpt enorm bij het laten zien van de kwaliteiten van je product/dienst.

De vormen van content tijdens deze fase:

  • Demo’s
  • Case studies
  • Reviews

De soorten content die je gebruikt hangen af van je product/dienst. Een verkoper van een duur software product hanteert een hele andere strategie dan een webshop die vlaggen verkoopt. Bij de een is het proces ook vele malen korter dan bij de ander. Houd hier rekening mee.

Testen is belangrijk in het vinden van een passende strategie. Gebruik Google Analytics om het succes van verschillende kanalen/contentstukken te meten. Optimaliseer waar het nodig is.

Wil je meer nieuwsartikelen ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief onderaan deze pagina!

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.