10 februari 2016

Content analyse met Inhoudsgroepen van Google Analytics

google

Google Analytics is niet alleen geschikt voor het analyseren van individuele pagina’s, maar ook voor het analyseren van gegroepeerde pagina’s. Dit kun je doen met behulp van inhoudsgroepen. Over het algemeen worden de inhoudsgroepen niet veel gebruikt en dat is een gemiste kans! Er valt namelijk veel te halen uit deze functionaliteit.

Inhoudsgroepen zijn nuttig voor websites die op veel pagina’s dezelfde soort content hebben staan, denk hierbij aan een webshop. Een mogelijk inhoudsgroep voor een boekenwinkel kan zijn ‘literatuur’, in deze groep staat alle website content die daartoe behoord. Het is op deze manier veel eenvoudiger om grote groepen pagina’s te analyseren. 

Hoe bepaal je de inhoudsgroepen van je website?

De inhoudsgroepen kun je geheel naar eigen wens maken. Het hangt helemaal af van het doel dat je website heeft. Je kunt bijvoorbeeld de inhoudsgroepen invullen op basis van:

  • Categorieën op de website (dames-, heren- en kindermode)
  • Subcategorieën op de website (jassen, broeken, schoenen, shirts etc.)
  • Website secties (portfolio, diensten, over ons, contact, blogs)
  • Het aankoopproces (productpagina, winkelmandje, gegevens invullen, afrekenen, bedankpagina)

Ga bij jezelf te na wat het doel is van je website. Welke groepen van je website dragen bij aan het bereiken van dit doel? Heb je bepaalde websitesecties die je gegroepeerd wilt analyseren? Bepaal op basis daarvan de inhoudsgroepen.

Het is mogelijk om tot 5 inhoudsgroepen in te stellen. Dit betekent dat je bijvoorbeeld de bovenste 4 voorbeelden allemaal op je website zou kunnen zetten en er nog 1 over zou houden.  Er zit geen limiet aan het aantal groepen dat je per inhoudsgroep wilt volgen. Doe er echter niet teveel, want het moet wel overzichtelijk blijven.

Instellen van de inhoudsgroepen

De inhoudsgroepen vind je onder ‘Beheerder’ en dan ‘Inhoudsgroep’:

Klik vervolgens op de rode knop:

Hier vind je de manieren waarop je de inhoudsgroepen kunt instellen. Je kunt deze op 3 wijzen inrichten:

  • Trackingcode
  • Extractie
  • Regelsets

Trackingcode
Bij deze methode kun je pagina’s indexeren met behulp van de trackingcode. Van tevoren bepaal je welke pagina’s je wilt indexeren en dit voeg je toe aan de Google Analytics code. Heb je bijvoorbeeld een inhoudsgroep die je diensten wilt noemen, dan zet je hierbij ‘Diensten’ en het indexnummer:

_gaq.push(['_setPageGroup','Indexnummer','Groepsnaam']);

_gaq.push(['_setPageGroup','1','Diensten']);

De volgende groep pagina’s die je wilt voegen krijgt dan indexnummer 2 enzovoorts.

Tegenwoordig is het echter veel eenvoudiger om dit te doen met behulp van Google Tag Manager. Je hebt hier niet de hulp nodig van een developer bij nodig.  Meer informatie over het toevoegen van inhoudsgroepen met GTM vind je hier.

Extractie
Met deze methode moet je pagina’s extraheren op pagina-URL, paginatitel of schermnaam. Klik op extractie toevoegen en voeg vervolgens de extractie toe. Wij hebben zelf een extractie gemaakt van onze ‘blog’ pagina’s. Dat ziet er als volgt uit:

Alle bezochte blogpagina’s komen dan als een specifieke groep naar voren. Alle URL’s die bezocht worden in de subcategorie ‘Blog’ komen terug in de inhoudsgroep.

Regelset
Het aanmaken van inhoudsgroepen op basis van regelsets werkt eigenlijk hetzelfde als een filter. Je definieert regels die ervoor zorgen dat de pagina’s gegroepeerd worden. Deze methode is veel invulwerk en is minder effectief dan het toevoegen van extracties. Het kan er zo uit komen te zien:

Iedere methode heeft voor- en nadelen. Methode 2 en 3 zijn eenvoudiger en aan te raden als je start met inhoudsgroepen, omdat je niet gebonden bent aan een developer of Google Tag Manager. Een kanttekening bij deze methoden is wel dat de inhoudsgroepen aangepast moeten worden als de website wordt uitgebreid. De inhoudsgroepen moeten ook regelmatig gecontroleerd worden.

Analyseren van de inhoudsgroepen in de rapportages

De meting van de inhoudsgroepen start zodra ze zijn ingesteld. De historische data van de groepen is niet beschikbaar. Meestal zijn ze zichtbaar binnen de 24 uur nadat ze zijn ingesteld.

De inhoudsgroepen zijn te vinden op pagina niveau (of hit-niveau).  Dit houdt in dat je ze alleen kunt zien met de metrics die daarbij horen zoals paginaweergaven, tijd op pagina, unieke paginaweergaves enz. De inhoudsgroepen zijn niet te vinden op sessie-niveau.

De inhoudsgroepen vind je in Google Analytics onder:

 

Onze blog content groep, die we hebben toegevoegd op basis van extractie, komt er als volgt uit te zien:

In ons geval kwam we erachter welke blogs nu aanslaan bij onze doelgroep. Die content viel blijkbaar in de smaak. Er zijn natuurlijk meerdere factoren bij betrokken. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een bepaalde blogpost populair is omdat deze in de nieuwsbrief stond. Check via welke kanalen de inhoudsgroepen bezocht worden.

Kijk bij analyse alleen naar paginaweergaven, maar ook naar bouncepercentage en de tijd op de pagina. Een blog met 10.000 paginaweergaven met een bouncepercentage van 90% is misschien minder succesvol dan een blog met minder paginaweergaven en een laag bouncepercentage. De verwachtingen die van voor het lezen zijn geschept, zijn dan waarschijnlijk niet waargemaakt. Neem dit mee in de optimalisatie.

Het analyseren van de inhoudsgroepen kan uiteindelijk bijdragen aan de websiteconversie, omdat je je content kan optimaliseren. Daarnaast kun je met de analyse van de inhoudsgroepen je SEO-ranking verbeteren.

De inhoudsgroepen die jij moet gebruiken zijn afhankelijk van je website. Ik kan wel met zekerheid zeggen dat iedere website profijt zal hebben van het gebruik van inhoudsgroepen. Heb je hulp nodig met het bepalen van de inhoudsgroepen? Neem dan contact met ons op!

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.