30 juli 2013

Bouwen aan onze identiteit

w3s

Jezelf beoordelen is het moeilijkste wat er is. Je zelfbeeld is namelijk nooit objectief. Gewoon omdat het onmogelijk is jezelf te bekijken zoals anderen je zien.

Daarom is het zo lastig om je identiteit, als bedrijf, concreet te maken. Voor onze klanten zijn we dagelijks bezig met positionering, kernwaarden en doelgroepen, maar voor onszelf misten we een frisse blik. We hebben erover nagedacht, gediscussieerd en ervan wakker gelegen. We bedachten strategiën, praatten er nog wat meer over, maar uiteindelijk klopte het niet.

De weg naar de meest voor de hand liggende oplossing blijkt vaak het langst. We zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de meest succesvolle positionering voor W3S de meest pure is: we zijn wie we zijn. Laten we dáár onze kracht van maken. En niet iets verzinnen for the sake of it. Want dan is het oprecht. Daar prik je niet doorheen. Op zo'n gedachte kun je voortbouwen.

We bestaan sinds 1994. Rene, Martijn en Bjorn zijn W3S gestart in een studentenhuis in Rotterdam. En die vriendschappelijke basis merk je nu - bijna 20 jaar later - nog steeds. W3S is een bureau waar alles bespreekbaar is en ieders eigen initiatief wordt gewaardeerd. Er heerst een informele sfeer waarin je ontspannen jezelf kunt zijn en waar talent opbloeit omdat het de ruimte krijgt. Personeelswisselingen komen relatief weinig voor en klantrelaties zijn persoonlijk en langdurig.

Tijdens interviews met het personeel hoorde ik steeds dezelfde begrippen voorbij komen: een gevoel van vrijheid en voor elkaar willen werken. Dat vriendenvoetbalteam-gevoel was de basis voor een vernieuwde identiteit. Dit hebben we doorvertaald naar een slogan, een bedrijfsfilm en een nieuwe website. 

De slogan van W3S

Het eerste voorstel voor onze slogan was "W3S: welkom in ons midden". Een zin die een sterk wij-gevoel uitspreekt en de klant centraal zet binnen een hecht team. Bij ons kun je je thuis voelen. Een nadeel van deze zin is dat hij bijna religieus overkomt. Hij roept het gevoel op dat je bij ons afgesloten bent van de werkelijkheid. Wat natuurlijk niet zo is. Die naïviteit gaat voorbij aan de nuchtere, Rotterdamse roots van W3S.

Vanuit deze gedachte kwamen onze belangrijkste twee pijlers naar boven: customer intimacy en mooie producten. Het teamwork en de samenwerking met onze klanten staan voorop. We hebben passie voor wat we doen en bouwen actief aan vruchtbare samenwerkingen. Maar we zijn ook nuchter. Niet lullen maar poetsen. Daarom hebben we onze huidige slogan gekozen: "W3S: samen zorgen voor resultaat". Deze simpele, concrete zin staat voor alles waar wij in geloven en benadrukt de sfeer binnen ons bureau.

Dit was het begin van onze nieuwe identiteit, waarmee we freelance regisseur Danny Maas (www.cinemaas.nl) hebben benaderd. Hij bleek hetzelfde gedachtengoed te hebben: je kunt jezelf nooit succesvol anders voordoen dan je bent. Hou het puur. Danny is iemand die moet geloven in wat hij doet. Die authenticiteit maakt zijn werk krachtig en juist dát paste goed bij ons. 

Samen werkten Danny en ik het verhaal voor onze bedrijfsfilm uit. We hebben het persoonlijk gemaakt door bewust te kiezen niet het management, maar het personeel op hun eigen manier te laten vertellen over W3S. We willen laten zien hoe het hier binnen écht is iedere werkdag. Zie hieronder het resultaat!



Het proces van de film maken heeft ontzettend geholpen om vat te krijgen op wie we zijn en wat we willen uitstralen. Om van daaruit verder te denken over bijvoorbeeld een fotografisch concept voor de beelden op onze nieuwe website. 

Zie hieronder een paar foto's waarin ik het beschreven gevoel heb proberen vast te leggen.

1

App

2

5

8

9

Samenvattend: we hebben duidelijk gekregen wie we zijn. Waar we in geloven. Een concept ontwikkeld voor vorm, beeld en tekst. Een grote doorbraak in het denken over onszelf. Inmiddels is versie 1.0 van onze nieuwe website online. Het begin is er. Super!
Geschreven door: Tineke de Buck
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.