29 maart 2017

Beveilig je mailings [en vermijd blacklisting + spamfilters]

marketing

E-mails die terecht komen in de spambox omdat ze bepaalde regels hebben overtreden. Een nachtmerrie voor iedere organisatie. Natuurlijk kom je niet zomaar op een blacklist. Desondanks is het voor veel organisaties nog steeds goed mogelijk dat ze in de spambox terecht komen. Misschien heb jij hier last van zonder dat je het doorhebt?

Vandaag laten we zien hoe je ervoor kan zorgen dat jouw e-mails nooit (meer) in de spambox terecht komen!

Bescherm je domeinnaam met DMARC

Voor een kwaadwillende is het heel makkelijk om zich voor te doen als iemand anders. Denk bijvoorbeeld aan de mailtjes die je wel eens ontvangt van de ‘Rabobank’ (ook wel phishing mails genoemd). Deze cybercriminelen die echte mails kopiëren om bankgegevens van personen te achterhalen.

DMARC is een manier om je hiertegen te beschermen. Dit is een internationale standaard die je domeinnaam beschermd tegen cybercriminelen. DMARC zorgt ervoor dat het voor anderen onmogelijk wordt om in jouw naam phishing mails versturen.

DMARC wordt ingesteld op je mailserver. Gebruik je een e-mailmarketingprogramma? Dan raad ik je aan om te controleren of dit wel in orde is. Vaak worden deze extern gehost. Check je DMARC.

Check onderstaand filmpje voor meer informatie:

Herkenbare afzender

Het hebben van een herkenbare afzender is niet alleen goed om de veiligheid te waarborgen, het helpt ook bij het verhogen van het openratio. Zorg er altijd voor dat je bedrijfsnaam (of persoonsnaam) zichtbaar is in het afzenderveld.

Bij phishing mails is dit ook vaak waar ‘echte’ en ‘valse’ mailers van elkaar verschillen. Gebruik dezelfde herkenbare naam bij het versturen van een nieuwsbrief om onduidelijkheden te voorkomen. Zorg er daarnaast voor dat ontvangers je kunnen bereiken via de repy-knop.

Woordkeuze en content

Om te voorkomen dat je wordt opgemerkt door spamfilters is het goed om te letten op je woordkeuze. Vroeger werd hier strenger naar gekeken, maar tegenwoordig kan het nog voorkomen dat je naam hierdoor schade oploopt. Vermijd bijvoorbeeld scheldwoorden (ook woorden die in het Nederlands normaal zijn, maar in het Engels anders opgevat kunnen worden)

Gebruik niet teveel termen als: prijs, laag, korting, gratis, win, aanbieding etc. Natuurlijk kun je deze wel eens gebruiken, maar let op de hoeveelheid. Deze woorden zijn kenmerkend voor spammails.

Tot slot moet de opmaak van de e-mail er strak en netjes uitzien. Gebruik niet teveel afbeeldingen (die worden onbetrouwbaar geacht omdat veel spammers deze ook gebruiken) en ga niet aan de haal met felgroene dikgedrukte woorden. Laat de content voor zichzelf spreken.

Goede e-mailserver

Een e-mailserver met een goede Sender Score is erg belangrijk voor een organisatie die e-mailmarketing gebruikt. Bij een lage score belandt een groot deel van de e-mails automatisch in de spambox. 

Vooral bij organisaties die gratis e-mailmarketingprogramma’s zoals MailChimp gebruiken komt dit voor. Hier zitten verschillende organisaties samen op één externe server. Als organisatie ben je dus afhankelijk van andere bedrijven die op jouw server staan. Het kan voorkomen dat die andere organisatie zich minder aan de regels houdt, waardoor jouw mailtjes in de spambox komen.

Check daarom direct jouw Sender Score. Overweeg om over te stappen op de betaalde versie of zoek naar alternatieve aanbieders. Wij maken bijvoorbeeld gebruik van MailPlus. Hier controleren ze dagelijks of de Sender Score wel in orde is. Het is zelfs niet mogelijk om e-mails te versturen naar een ‘vervuilde lijst’.

Volg de privacyregels

Deze lijkt misschien overduidelijk, maar veel organisaties gaan hier nog altijd de mist in. Zorg ervoor dat je database up-to-date is en je de privacyreglementen volgt. Voeg een e-mailadres alleen toe als de persoon (e-mailadres geeft geen toegang) expliciet toestemming heeft gegeven.

In iedere nieuwsbrief of campagnemail moet de ontvanger de mogelijkheid hebben om zich uit te schrijven. Geef deze link een prominente plek. Het is beter dat mensen zich afmelden voor de nieuwsbrief, dan dat ze je mail rapporteren als spam.

Wees schappelijk

Er lijken nogal veel haken en ogen te zitten aan het waarborgen van de veiligheid van je emailmarketing campagnes. In het kort zit het zo: wees eerlijk in je communicatie en zorg voor een goede e-mailserver. Je wordt niet geblacklist als je de bovenstaande regels volgt. Wij raden wel aan te checken of je e-mailserver ‘veilig’ is. Mocht je hier hulp bij nodig hebben? Stuur mij dan gerust een email.

Wij zijn zelf erg tevreden met MailPlus, die hier toezicht op houdt voor ons. Wij hoeven ons dus nooit zorgen te maken over lage sender scores of blacklisting. Wil je meer weten over MailPlus of een demo proberen? 

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.