Best practices om gebruiksvriendelijkheid van je website te vergroten

Het creëren van website die vriendelijk is in gebruik is een grote uitdaging. Het hangt af van verschillende factoren als ontwerp, content en structuur. Het vinden van de juiste combinatie van deze factoren is lastig.

Daarom hebben wij een aantal simpele tips en technieken opgesteld die je helpen bij het verbeteren van de leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je website. Aangezien jij al een goed product of dienst hebt gecreëerd, is het zonde zijn dat de lezer afhaakt vanwege een aantal details. Toch?

Doelstelling van een gebruiksvriendelijke website

Voor een bruikbare en prettig leesbare website is de samenwerking tussen designers, developers en content marketeers noodzakelijk. Een pagina moet ontworpen zijn om het gemak van de lezer te bedienen. De doestellingen van een gebruiksvriendelijke website zijn:

  • Gebruik simpele en duidelijke typografie (dus niet zoals dit)
  • Content moet makkelijk te begrijpen zijn
  • Maak content die de lezer makkelijk kan scannen (want niemand leest je blog helemaal)


Hier is wat je kunt doen om deze doelstellingen te bereiken!

Zorg ervoor dat de bezoeker weet waar hij is

Gebruik een kruimelpad om ervoor te zorgen dat de bezoeker altijd weet waar hij of zij is. Deze helpen de bezoeker met het navigeren door de website. Zet het kruimelpad bijvoorbeeld onder de menubalk

Zonder het kruimelpad wordt een website snel onoverzichtelijk en kan de bezoeker in de war raken van hun positie op de website.

Schrijf beknopte en duidelijke content

De bezoeker leest nooit je hele blog of pagina, dit is keer op keer bewezen. Houd hier rekening mee en get straight to the point! Bezoekers komen met een bepaald doel op je website, zorg ervoor dat ze zo snel mogelijk hun doel bereiken.

Hoe moet het dan wel?

Om duidelijk en overzichtelijke content te creëren moet je een aantal regels volgen, die je helpen bij het behouden van overzicht. Naast het schrijven van interessante content moet je op het volgende letten:

  • Gebruik headings
  • Bulletpoints helpen je bij het scheppen van overzicht
  • Schrijf korte alinea’s
  • Gebruik de taal van je doelgroep


Wees consistent

Het creëren van consistentie betekent allereerst het hebben van een consistent design. De bezoeker moet je website direct kunnen herkennen. Dit geldt vooral voor bedrijven die meerdere websites onder hun naam hebben.

Wij hebben bijvoorbeeld een website gebouwd voor Argumentenfabriek, zij wilden ook nog een zusterwebsite hebben genaamd Denkacademie. Het design voor deze 2 pagina’s is nagenoeg hetzelfde. De bezoeker herkent de website direct! 

Consistentie moet ook terugkomen in de content en de manier waarop je je boodschap overbrengt. Alles wat voorbij kwam bij punt 2 (headers, taalgebruik, alinea’s) moet consistent worden gebruikt. Een checklist van aspecten die consistentie moeten hebben:

  • Font
  • Headergrootte
  • Buttons
  • Menu’s
  • Footers


Voorkom errors
(en speel in op 404’s)

Natuurlijk is het logisch dat je errors moet voorkomen, maar de focus ligt in dit geval op het omgaan met deze fouten. Iedere ervaren website host weet dat er vroeg of laat fouten en errors plaatsvinden op je website. De kunst is om hierop in te spelen.

Maak een custom 404 pagina, zodat de bezoeker geneigd is om op de pagina te blijven. Een mooi voorbeeld hiervan is Trouw. Zij geven netjes aan dat er iets fout is gegaan en vragen je terug te gaan naar de homepage.

Kies het design dat geschikt is voor jou [en voorkom onduidelijkheden]

Een ontwerp dat past bij jouw doelstellingen is van groot belang bij het vergroten van de gebruiksvriendelijkheid van je website. De laatste website trends laten zien dat paginabrede afbeeldingen nog steeds hip blijven als homepage:


Wij hebben bijvoorbeeld de bovenstaande website gemaakt. Het ontwerp moest inspelen op de wensen en behoeften van de bezoeker en tegelijkertijd meegaan met de trends van tegenwoordig.

In de wereld van designs wordt het minimalistische ontwerp steeds populairder, dit geeft een clean look mee aan de pagina. ‘Schrijven is weglaten’ geld tegenwoordig ook voor ontwerpen. Dit hoeft natuurlijk niet per se te gelden voor jouw website. Kies het ontwerp dat bij je past en denk vanuit het oogpunt van de klant. Hoe zou de klant jou website ervaren?


Tot slot

Of je nu een nieuwe website aan wilt of de oude aan het redesignen en optimaliseren bent, deze tips zullen je helpen bij het vergroten van de gebruikersvriendelijkheid van de website. Het creëren van een website moet altijd gebeuren vanuit het usability oogpunt. Lijkt het je leuk om eens te sparren?

Bel met Bob Stuur hem een mail