18 januari 2022

Alles over Snackable Content

Het geheugen van een gemiddelde tiener wordt voor 80% opgebouwd uit wat hij ziet of doet en voor 20% door wat hij leest. Dat is niet veel ruimte om ze te overtuigen en dat weten ook de onderwijsinstellingen van nu als geen ander. Hoe zorg je dat jouw boodschap blijft plakken? Lastig, omdat veel onderwijsinstellingen soortgelijke opleidingen aanbieden.

Snackable content kan je hierbij helpen. Vertel je verhaal op verschillende manieren, met video, infographics en social shares, en laat het constant terugkomen. Integreer de content op verschillende kanalen, koppel het aan een interactieve app en laat je doelgroep meedoen. Video- en infographics worden 3x vaker gedeeld dan andere type content. In dit artikel vertellen wij je alles over dit type content.

Wat is snackable content? 

Snackable content is content die je snel weet te verleiden en het formaat van een 'snack' heeft, waardoor het gemakkelijk op te nemen is. In het huidige contentmarketing landschap zien we dat snackable content perfect is om de (eerste) aandacht van de doelgroep te trekken. Het is vaak scroll-stoppende inhoud die visueel opvalt. Content die herkenbaar, relevant en direct te begrijpen is, geleverd in een hapklaar formaat.

Longform als hoofdgerecht  

Snackable content is een aantrekkelijk middel om onze honger naar meer informatie alvast te stillen. Vanwege het snelle, makkelijk scanbare en deelbare formaat heeft het de potentie om een groter en breder publiek te bereiken en te betrekken.

Met de beschikbare technologie en tools zijn we tegenwoordig in staat om er ook interactieve elementen toe te voegen aan lange artikelen. Hierdoor bieden bijvoorbeeld longreads lezers een nieuwe leeservaring aan in een hapklare vorm.

Diverse soorten snackable content 

Er zijn verschillende soorten snackable content. In de meeste marketingblogs kun je lezen over korte content die snel moet worden ontworpen met een focus op mobile-first. Dit type content wordt vaak gedeeld in de vorm van korte video's, verhalen, memes, afbeeldingen, GIF's en audiobestanden via sociale media en berichten-apps.

Citaten
Overtuigende citaten trekken de aandacht. Wanneer je beeld toevoegt aan een citaat, kan dit meer interesse genereren. Als je voor jouw bedrijf relevante content kunt vinden of creëren, kun je de aandacht van potentiële klanten trekken en vasthouden. Je kunt citaten zoeken die je inspirerend vindt of passen bij jouw boodschap. Met een afbeelding wordt de quote opvallender.


Animatie
Eenvoudige animatiefilmpjes van pakweg een minuut kunnen een ingewikkeld onderwerp in korte tijd verduidelijken. Dit wordt vaak gebruikt bij marketing maar ook bij service en ondersteuning door dienstverleners.

Infographics
Een infographic is één van de beste media om informatieve en betekenisvolle content te delen. Een infographic kan als een soort ‘how-to’-gids fungeren op een leuke, boeiende en praktische manier. Het is een zeer toegankelijke en dynamische manier om content over te brengen.

Lijstjes
Veel blogs maken gebruik van het ‘X tips om X’ -format met korte, genummerde alinea’s.

Video
Video is een invloedrijke vorm van snackable content waarbij YouTube als distributieplatform een belangrijke rol speelt. Videocontent is de perfecte snackable content en kan daarnaast een goede vervanger zijn van de real life experience.

Memes
Memes hebben een perfect formaat om snackable content in te gieten. Memes zijn direct, specifiek, vermakelijk en kunnen snel gelezen en gedeeld worden. Het maken is erg eenvoudig.

Snackable content voor onderwijs 

COVID zorgde ervoor dat er een alternatief moest worden gezocht voor de fysieke open dag. Video content was hier dé oplossing voor. En dit blijft een goede oplossing, want ook voor het aantrekken van buitenlandse studenten of scholieren die door fysieke beperkingen niet makkelijk een bezoek kunnen brengen, is het een ideaal medium.

Dit zijn contentsnacks voor on-the-go consumptie. Het doel is om in de eerste paar seconden van de aandacht van de student meer bereik, views, clicks, likes en shares te krijgen. En zo de student te triggeren voor het hoofdgerecht: de long-form of evergreen content, met de uitgebreide informatie.

Hoe kun je de huidige student nog beter bereiken? 

Snackable content is een van de vijf trends op het gebied van onderwijsmarketing. Een van de manieren om de jonge generatie Z beter te bereiken, maar er is meer. In onze whitepaper over ‘de 5 trends van onderwijsmarketing’ vertellen wij je welke vier trends er nog meer zijn om de aandacht van nieuwe studenten te trekken.

Geschreven door: Anouk