31 mei 2017

Aan de slag met UTM tagging (met gratis taggingsheet)

marketing

Precies in Google Analytics kunnen zien waar al je websiteverkeer vandaan komt is de droom van iedere online marketeer. Helaas biedt Google Analytics deze mogelijkheid niet, maar er is wel een manier om hier heel dichtbij te komen. UTM tagging!

UTM tagging

Het woord UTM-tagging staat voor Urchin Tracking Module. Vroeger was er een bedrijf (Urchin) dat een softwareproduct had gemaakt genaamd Urchin Analytics. Uiteindelijk is dit overgenomen door Google en omgedoopt tot Google Analytics. UTM tagging is dus een soort eerbetoon!

In een eerdere blog beschreven we al de zin en onzin van UTM-tagging. Hier gingen wij dieper in op wat het precies inhoudt en wat de voordelen ervan zijn. In het kort komt het hierop neer: Wil je precies weten via welke online kanalen bezoekers binnenkomen, gebruik dan UTM tagging.

UTM tags zijn tags die achter een URL van een landingspagina worden geplakt om extra informatie te ontvangen over de bezoeker. Het geeft je meer controle over het binnenkomende verkeer en zorgt ervoor dat je je Google Analytics overzichtelijker en effectiever kan inrichten.

Vandaag willen wij laten zien hoe je UTM tags opstelt, maar eerst wil ik onderscheid maken tussen de verschillende UTM tags.

De UTM tags

In Google Analytics zijn er vijf soorten parameters die je mee kan geven aan een URL:

Parameter

Wat is het?

Voorbeeld

UTM_medium

Wordt gebruikt om het medium te identificeren

Organic, cpc, social

UTM_source

Geeft de bron weer. Waar komt de bezoeker vandaan?

Google, Facebook, LinkedIn

UTM_campagne

De campagne die is gekoppeld aan de link

Voorjaar campagne

UTM_term

Keyword waarmee de bezoeker binnenkomt

*afhankelijk van de inhoud*

UTM_content

Beschrijft de content. Wordt vaak gebruikt voor A/B-testing

*afhankelijk van de inhoud*

Zoals je ziet kun je zelf kiezen hoe specifiek je het wilt maken. De eerste drie niveaus, medium, source en campagne zijn verplicht om in te vullen. Medium en source worden op dit moment al vaak gebruikt door Google Analytics, maar veel organisaties kunnen nog terrein winnen op het gebied van campagnes.

Denk maar eens na: iedere link die je gebruikt hoort bij een campagne. Van een social media post tot een link in een nieuwsbrief. Weet voordat je begint met UTM tagging al welke links bij welke campagnes horen.

Starten met UTM tagging (m.b.v. de tagging sheet)

UTM tagging kan vrij lastig zijn, je moet al je linkjes ‘ombouwen’ tot trackbare URL’s. Gelukkig is er een hulpmiddel: de UTM tagging sheet. Het heeft een ingebouwde URL builder die automatisch UTM links voor jou genereert. Zo hoef je zelf niet bij iedere link handmatig alle tags toe te voegen.

De UTM tagging sheet is gemaakt door Traffic Builders:


Bron: Traffic Builders

De tagging sheet is een Google Sheet bestand met speciale URL builder. In de sheet moet je een aantal gegevens invullen zoals:

  • Beschrijving link
  • Originele link
  • Auteur
  • De UTM tags

Zodra je alle benodigde informatie hebt ingevuld dan wordt de link die je moet gebruiken automatisch gegenereerd!

Je kunt de tagging sheet zelf aanvragen via deze link. Je hoeft alleen je naam, bedrijf en e-mailadres achter te laten (het formulier staat aan het einde van de pagina). Traffic Builders stuurt je een mailtje waarin ze hun tagging sheet met je willen delen. Vervolgens moet je hun Google Sheet kopiëren zodat het geschikt is voor persoonlijk gebruik:


Bron: Traffic Builders

Gebruik van de tagging sheet

Voordat je echt aan de slag gaat met de URL builder is het goed om te kijken naar alle campagnes die je op dit moment hebt lopen. Maak hier een overzicht van en check ook of je oudere campagnes niet alsnog in de URL builder kan zetten, zodat deze ook met de juiste benaming in Google Analytics komen.

Traffic Builders geeft zelf een duidelijke uitleg over hoe de tagging sheet precies gebruikt moet worden, maar veel ervan is vooral invulwerk. Probeer vooruit te werken: heb je stukken content af? Zet het alvast in de URL builder! Zie het als een aanvulling op je planning.

UTM tagging kan je enorm helpen met het inzichtelijker maken van je websiteverkeer. Het geeft je ook een goed beeld van de succesvolle campagnes die je hebt lopen. Wij gebruiken het in combinatie met ons scrum content board, om nog meer inzicht te krijgen in welke onderwerpen onze bezoekers het liefst willen lezen!

Aan de slag

Ga vooral snel zelf aan de slag en ervaar welke voordelen het voor jouw organisatie heeft. In het begin is het lastig, maar langzaam wordt het een vereiste in je content marketing! Mocht je nog vragen hebben of heb je hulp nodig bij het opstellen van de tagging sheet? Neem dan contact met ons op!

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.