23 september 2020

Aan de slag met je nieuwe website!

briefing
marketing

Ook nu blijft het belangrijk om te investeren in je online aanwezigheid. Soms lijkt het alsof de wereld even stil heeft gestaan in de afgelopen maanden. Maar niets is minder waar. Doordat we massaal thuis zijn gebleven, is vanuit de consument steeds meer een behoefte naar digitalisering. Je merkt het zelf misschien ook wel. Je besteedt je tijd meer online en verwacht van bedrijven dat zij jouw online-ervaring zo optimaal mogelijk maken. Niets is irritanter dan een website die te lang laadt, niet responsief is of gewoon super omslachtig. Tijd om kritisch te kijken naar jouw website.

Blijven investeren in online klantbeleving

Het is belangrijk om te blijven investeren in jouw website of online platform. Met name omdat jouw klanten steeds meer verwachten van een online omgeving. Door deze steeds groter wordende verwachtingen kan het zijn dat jouw website niet meer toereikend genoeg is. Het is dus goed om hiernaar te kijken. Met onderstaande focuspunten kun je ervoor zorgen dat, zeker in deze tijd, jouw website of online platform zich bindt aan jouw bezoekers/klanten.

  • Maak het persoonlijk met mijn-omgevingen
    Voor klanten maken wij vaak mijn-omgevingen of klantportalen. Een afgesloten omgeving die speciaal ingericht is om klanten verder te helpen. Hierdoor blijf je dicht bij jouw klanten en kunnen jouw klanten snel naar de onderdelen van je website die ze nodig hebben.

  • Maak het overzichtelijk en gemakkelijk met koppelingen
    Een website bouwen is één ding. Maar koppelingen maken tussen bestaande software en websites of applicaties is een stapje verder. Door het bouwen van koppelingen tussen websites en de software die je gebruikt, kun je het jezelf en je klanten een stuk gemakkelijk maken. Denk hierbij aan koppeling tussen een boekhoudsysteem en de website waardoor bestelling direct terug te vinden zijn.

  • Maak gebruik van een gebruiksvriendelijke CMS-systeem
    In deze tijd is het belangrijker dan ooit om te blijven communiceren. Wanneer je gebruikt maakt van gebruiksvriendelijke en simpel CMS-System heeft de marketing & communicatie afdeling vrijheid om zoveel mogelijk stukken op de website te kunnen plaatsen. Zelf maken wij altijd gebruik van Umbraco als CMS-systeem.

Aan de slag met een nieuwe website: Schrijf een Website Briefing

Als je aan de slag gaat met een nieuwe website, laat je dit hoogstwaarschijnlijk bouwen door een extern bureau. Om je te helpen bij het uitkiezen van een geschikt bureau is een goede Website Briefing belangrijk. De website briefing bevat, een beetje kort door de bocht, al jouw wensen, verwachtingen en eisen van de website. Op basis hiervan kan de externe partij hun pitch uitschrijven. Het maken van zo’n Website Briefing is belangrijk voor zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer. Want als de Website Briefing niet goed in elkaar zit, kunnen de opdrachtnemers nooit iets pitchen waar jij enthousiast van wordt. En wordt de zoektocht voor het juiste bureau steeds lastiger.

Dit mag niet missen aan de Website Briefing

Een geslaagd project start dus met een goed ingevulde Website Briefing. In grote lijnen moet je ervoor zorgen dat in ieder geval onderstaande punten goed verwerkt worden

Achtergrondinformatie
Het internetbureau waarmee jij in zee gaat, moet zo veel mogelijk weten over wat voor soort bedrijf je bent. Benoem dus de missie en visie die jullie hebben, wat jullie strategie is, wie jullie concurrentie is etc. Je moet ervoor zorgen dat het internetbureau in jouw huid kan kruipen.

Opdrachtomschrijving
Zorg voor een duidelijke en uitgebreide omschrijving van de opdracht. Laat duidelijk weten wat jij van het bureau verwacht en wat het eindresultaat moet zijn.

Techniek
Het is belangrijk om overzichtelijk te maken aan welke technische randvoorwaarden jouw website aan moet voldoen. Heb je de technische kennis niet in huis? Benader dan een expert die de voorwaarden op papier kan zetten.

Design
Heb je al een beeld van hoe je website eruit moet zien? De kleuren? De Lay-out? Mooi! Nu moet je ervoor zorgen dat het op papier komt. Laat een designer het uittekenen. Als je geen designer in dienst hebt, kun je altijd een aantal website zoeken die als referentie kunnen dienen.

Planning & Budget
Een duidelijke planning en budget is iets wat niet mag ontbreken aan een Website Briefing. Zorg voor een indicatie van de deadline, wanneer wil je dat het project live gaat? Het budget is vaak wat lastiger om vooraf aan te geven. Maar het is goed om een indicatie te geven zodat het internetbureau in kan schatten of jouw budget overeenkomt met het project wat gerealiseerd moet worden.

Download de Website Briefing Template

Om ervoor te zorgen dat je niets vergeet in je Website Briefing hebben wij een Website Briefing template gemaakt. Dit template helpt je om in 12 stappen een zo compleet mogelijke Website Briefing op te stellen. Hierdoor kun je knallend van start met jouw nieuwe website of online platform.

👉Download hier de Website Briefing Template

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig met het invullen van je Website Briefing? Of wil je sparren over de mogelijkheden om jouw website te verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 010 – 2700 333 of stuur een mailtje naar info@w3s.nl

Geschreven door: Millicent Pelamonia
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.