28 november 2014

5 marketingtrends voor 2015

marketing

Het laatste kwartaal. De tijd van relatiegeschenken, de kerstdagen, borrels… En van lijstjes! Onze bijdrage: ‘Dé vijf marketingtrends voor 2015’.

 

1. Merken worden publishers

De populariteit van content marketing groeit in 2015 exponentieel. Deze marketingtrend veroorzaakt meer verdieping en diversiteit in de verschillende activiteiten op het gebied van content creatie en distributie. Langzaam maar zeker komen ook een aantal mooie praktijkvoorbeelden aan de oppervlakte.

Zo blijkt dat interessante content een top drie reden is voor consumenten om een merk te gaan volgen op sociale media. B2B organisaties, die actief een blog bijhouden, genereren 67% meer leads dan organisaties die dat niet doen. Dat maakt content marketing voor zowel B2B als B2C een fundamenteel onderdeel van de leadgen strategie en het vergroten van de merkloyaliteit.

 

2. Eén-op-één benadering met ‘micro targeting’

Als consument en als potentiële B2B lead hebben we te maken met een enorme overkill aan informatie die wij op ons afgevuurd krijgen. De oplossing? Met verbreding van relevantie en personalisatie maak je in 2015 écht het verschil!

Niet gemiddeld relevant, zoals iedereen het zo langzamerhand wel doet. Nee, met micro targeting! Maak campagnes écht specifiek. Vind de niches binnen jouw doelgroepen. Gebruik gedetailleerde data om online een persoonlijke relatie op te bouwen met de potentiële klant. Hoe een campagne er dan uitziet?

Gepersonaliseerde vangpagina’s met dynamische content, geautomatiseerde één-op-één e-mails en remarketing campagnes op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag.

 

3. Met technische kennis maak je het verschil

De online marketeer heeft altijd al een belangrijke rol gehad in het samenbrengen van technologie en commercie. Nu het internet een steeds hogere prioriteit krijgt in de totale marketingmix van organisaties worden technische skills ook noodzakelijk bij de commerciële afdelingen.

Zaken als Web Analytics, content marketing, SEO en Rich Media advertising bieden steeds meer differentiatie- en optimalisatiekansen als ook de technische mogelijkheden zoveel mogelijk worden benut. Ontwikkelingen, zoals marketing automation en big data analytics, maken het leven van de marketeer gemakkelijker, maar eisen ook nieuwe skills en kennis. Individuen die dit snel adopteren, creëren in korte tijd een enorme voorsprong op de concurrentie.

 

4. Mobile breekt (nu echt) door

Het aantal internetgebruikers wereldwijd groeit nog steeds. Daarbij is mobile steeds vaker de keuze dan desktop. Met een grote diversiteit aan producten voor verschillende behoeften, denk aan de smartwatch en glasses, is de verwachting dat het aantal mobile users alleen maar zal toenemen.

Omdat met deze trend ook de tijd die we met z’n allen online besteden enorm toeneemt, ontstaan fantastische mogelijkheden op het gebied van online advertising. Zo lang mobile zich op revolutionaire wijze blijft ontwikkelen, zal dit kanaal een absolute prioriteit blijven van iedere marketeer. Het vraagt ook nieuwe platformen en functionaliteit om de online conversie verder te laten groeien.

 

5. Video marketing de heilige graal

Video marketing maakt in 2015 definitief haar intrede. Met TV commercials als voorganger, lijkt online video geen strobreed in de weg te liggen om het te gaan maken in marketingland. Met dat verschil dat online video een aantal belangrijke voordelen heeft ten opzichte van traditionele TV commercials: het is goedkoper, creëert relevanter bereik en is véél beter meetbaar!

De statistieken laten deze trend overigens al jaren zien. Met meer dan een miljard unieke bezoekers per maand is YouTube een top 10 ‘meest bezochte websites’ van de wereld. Facebook, de grootste concurrent, zou druk bezig zijn met het implementeren van een geavanceerd video advertising platform.

Geschreven door:
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.